Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bättre underlag gör det lättare att få till bra skidspår

Annons

November månad är här.
Och det betyder att skidsäsongen är nära.
Falu kommun har satsat upp emot 70000 kronor på förbättringar av anslutningsspåret mellan Slätta och Stångtjärn.

För en dryg vecka sedan beslutade trafik- och fritidsnämnden att det kommer att kosta 40 kronor för ett dagkort för längdåkning på Lugnet, mellan 1 november och 31 januari. Avgiften ska i första hand gälla spåren med konstsnö.
Med nuvarande väderlek finns det förstås ingen möjlighet att tillverka snö ens på konstgjord väg.
Men vid sidan av Lugnet har kommunen gjort stora förbättringar bland annat på Stångtjärnsspåren, eller rättare sagt på anslutningsspåren mellan Slätta och Stångtjärn (där kommunen ansvarar för delen fram till ett par hundra meter innan spåret kommer fram till Stångtjärn. Delen runt tjärnen, samt spåren som utgår från Stångtjärnsstugan sköts av Falu IK).
- Vi har doserat några kurvor, som varit svåra tidigare, och dessutom har vi lagt på grus på en rad platser. Dessa förbättringar gör att det inte kommer att behövas så mycket snö för att det ska bli åkbart. Dessutom har det gjorts röjning, dikning och lagts in nya tunnlar för att vattnet ska rinna bort, säger Jonas Boström som är anläggningsansvarig för de spår som Falu kommun har driften över.
På elljusspåret runt Stångtjärn har Falu IK sett till att spårgatan breddats, detta för att snön inte ska "fastna i träden" utan ta sig ner till skidspåret.
- Dessutom håller vi på att titta på en ny skyltning av spåren i Stångtjärn, vi har förhoppningar om att vi ska kunna greja det redan till vintern, men det är inte helt säkert. Vi jobbar dessutom på att lösa de problem som var förra vintern med elbelysningen på kvällstid, där det kunde bli mörkt på delen runt tjärnen trots att man tryckt igång lyset på anslutningsspåret. Anledningen till att skidåkarna får starta belysningen för hand är att vi ska spara energi. Belysningen är

tänd i två timmar. Vi har samma system i Aspeboda, Enviken och Samuelsdal, säger Boström som betonar att många föreningar gör ett kanonjobb för att sköta spåren på ideell basis.

MÅRTEN LÅNG
023-475 10
marten.lang@daladem.se


Exempel på andra spårarbeten som gjorts på de kommunala spåren under barmarkssäsongen
Sågmyra: flis har lagts ut på spårslingan av klubbmedlemmarna.
Bjursås dössberget: ytterligare 12-15 parkeringsplatser har iordninggjorts.
Norslund-Haraldsbo: röjningarbeten.
Samuelsdal: Utöver elljusspåret kommer det när snötillgången tillåter det kommer det dessutom att spåras på Samuelsdals golfbana.