Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilförsäljarna i Dalarna tappar runt 200 miljoner

/
  • Kjell Rapp tittar på en företagsbil på Rolf Ericson Bil i Falun. Han skulle inte våga köpa privat i dagsläget, säger han.FOTO BONS NISSE ANDERSSON

Annons

Bilhandeln i Dalarna tappar i finanskrisens spår. Statistik visar att bilhandeln, bara i Dalarna, förlorar över 200 miljoner kronor i år jämfört med i fjol.
- Det är en katastrof för många andra bilhandlare. Det första privatpersoner drar in på, är att handla bil, säger Robert Eriksson, försäljningschef på Rolf Ericson Bil i Falun.

Siffrorna pekar neråt för hela bilhandeln. Särskilt privatpersoner håller i plånboken.
Företag handlar fortfarande bilar i Dalarna.
- En företagsbil kan jag köpa, men privatbil är det inte läge att köpa nu, säger kunden Kjell Rapp som är spekulant på en V70 på Rolf Ericson bil i Falun.
Bara under perioden januari-augusti såldes i år 707 färre bilar jämfört med i fjol i hela Dalarna.
Det här visar siffror från Vroom.nu, ett företag från Stockholm som analyserar bilhandelns privat- och företagsmarknad.
- Omräknat i pengar blir det runt 200 miljoner kronor, om man räknar med ett tapp på tusen bilar och 200000 kronor i snitt för en ny bil, säger Stefan Wahlström på Vroom.
Vroom tittar inte bara på registreringsstatistiken för nya personbilar. De väger in andra aspekter i sin statistik.
- När en bil tas i trafik hamnar den först i bilhandeln. Vi tittar fyra veckor framåt och kan sedan se om den sålts privat eller till företag eller står kvar hos bilhandlaren, säger Stefan Wahlström.
Därför är det svårt att få statistik för september. Många bilar har inte hunnit lämna handeln än.
Men i augusti månad 2008 såldes 138 färre bilar i (på ett värde runt 28 miljoner kronor) Dalarna än samma månad i fjol.

Volvo förlorare

Volvo personvagnar en är en de stora förlorarna.
Företagets försäljning har gått ner 14 procent mellan januari och augusti i år jämfört med i fjol.
- För hela företaget Volvo är det en katastrof eftersom folk varslats, men för oss här i Falun på Rolf Ericson Bil försöker vi göra något åt det, säger Robert Eriksson.
- Vi har bland annat börjat med söndagsöppet och det är en del spekulanter här då även om vi skulle vilja ha fler förstås, säger Robert.
Under perioden januari till augusti har Volvo sålde Volvo 37000 bilar 2007 jämfört med 32000 i hela Sverige.
- Det är ett stort tapp för hela koncernen, men vi har lokalt inte tappat så mycket. Tjänstebilar och begagnade bilar säljer vi fortfarande, men på den privata nybilsmarknaden tappar vi liksom alla andra, säger Robert Eriksson.
Andra stora förlorare är Suzuki som minskat nybilsförsäljningen med 50 procent.
BMW tappar 1,5 procent och Mazda ökar 1,2 procent.
- På tjänstebilssidan ökar vi något medan vi minskat något på privatmarknaden, säger Johan Höglund försäljningschef för BMW på Carlia Bil i Falun.

Stora förluster

Tittar man på hela året i Dalarna nyregistrerades totalt 4240 bilar i fjol varav 60,3 procent hamnade som slutkund hos privatpersoner, 23 procent till företagare och 16,7 procent stod kvar i bilhandeln efter fyra veckor.
Under samma period i år har 3533 bilar nyregistrerats varav 61,4 procent gått till privata kunder, 20,9 till företag och 17,7 procent står kvar hos bilhandlarna.
Bara under perioden januari till augusti i år har hela handeln i Sverige har tappat runt 4,4 miljarder kronor totalt i och med tjugotvå tusen färre sålda bilar i år än i fjol.
BENGT PETTERSSON


Fakta:
Nybilsförsäljningen de senaste åren i Sverige
2007: 306799
2006: 282766
2005: 274301
2004: 264246
2003: 261206
2002: 254589
2001: 246581
2000: 290529


Kortis

Stort ras för Saab i Europa
Göteborg TT
Bilförsäljningen i Europa fortsätter att rasa. Saab är ett av de märken som drabbades hårdast i september, med en minskning på 31,5 procent jämfört med förra året.
Volvo Personvagnar minskade med 14 procent, till knappt 20900 sålda bilar i Europa i september. Totalt under årets första nio månader har Volvos försäljning krympt med 11 procent, enligt statistik från branschorganisationen Acea.
Saab sålde bara knappt 5900 bilar i Europa i september, och har backat 17,8 procent hittills i år. Av de större märkena är bara Alfa Romeo, Land Rover och Lexus sämre, alla med minussiffror runt 25–30 procent till och med september.
De svenska märkena har drabbats hårdare än genomsnittet på den kristyngda europeiska bilmarknaden. Den sammanlagda försäljningen för alla märken sjönk i september med 8,2 procent, trots att månaden i år innehöll fler arbetsdagar än 2007. Inte sedan 1998 har så få bilar sålts i Europa under september, då marknaden brukar ta fart efter sommaren. Antalet nyregistreringar var i år drygt 1,3 miljoner.
Det är stora skillnader mellan olika länder. Försäljningen i september minskade med 32 procent i Spanien och med 21 procent i Storbritannien jämfört med i fjol, men ökade med nästan åtta procent i EU:s tio nya medlemsstater i Östeuropa.

Mer läsning

Annons