Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Birgitta och Ulrika tar den med till Bokmässan

Annons


När Bokmässan slår upp portarna i slutet av september, står två författare från Avesta och Horndal i en av montrarna
Det är Birgitta Hägg och Ulrika Tackerudh som ska presentera den första av tre böcker i sin handledning i att jobba mot rasism och för ökad kulturell förståelse på skolnivå.

Första boken har precis lämnat tryckpressarna. I höst trycks den andra och i vår kommer den tredje. En för varje årskurs 7-9. Arbetsmaterialet har eleverna på Johan Olovskolan i Horndal lagt grunden till genom att ha deltagit i lektionerna och därmed varit författarnas remissgrupp.
- Det var lite pirrigt att få boken i handen. Nu får vi se hur den bemöts. Det här är nog det första materialet som jobbar mer långsiktigt med frågor rörande förhållande till det mångkulturella samhälle vi faktiskt lever i och kommer att leva i, säger Birgitta Hägg.

Treårigt projekt


Tillsammans med Ulrika Tackerudh har hon jobbat i snart tre år med sin idé om att med diskussioner få ungdomar att ta ställning och hitta konfliktlösningar. Projektet som finansieras av Allmänna Arvsfonden har främst handlat om samtal med ungdomarna i små grupper.
- Första boken som riktar sig till sjundeklassar handlar om 16 lektioner där eleverna får identifiera sig själv, diskutera omvärlden, fördomar, kategoriseringar och vad som är naturligt, för att sedan prata om kulturförståelse, regler vi redan har och till lösningar på hur vi kan fungera tillsammans, säger Birgitta.

Beteendevetare och lärare


Hon är beteendevetare och har utarbetat lektionerna. Ulrika som är lärare har i sin tur granskat materialet och anpassat det så det knyter an till den nya läroplanen. Grunden utgörs av de mänskliga rättigheterna.
- Det handlar inte om att ge pekpinnar. Tvärtom - och det kanske har varit det svåraste som lärare -ska vi ge ungdomarna möjlighet att verkligen uttrycka de åsikter, men också få dem att förklara varför de tänker så, säger Ulrika.

Åsikterna ska fram


I de här grupperna är det alltså tillåtet att ha andra åsikter även om de i ett traditionellt klassrum skulle betraktas som rasistiska.
- Men vi kräver att de ändå visar respekt för andras åsikter och verkligen lyssnar till vad andra har att säga. Källkritik är också något vi pratar mycket om; vilka fakta använder man och i vilket syfte.
Ungdomarna har också fått genomföra små och stora rollspel, för att fokusera kring olika problem.
- Ungdomar är fantastiska. De tänker kloka saker och har smarta tankar. När vi diskuterade vem som skulle räddas till sista platsen i en båt bland en vetenskapsman, en pojke med Downs syndrom eller en arbetslös turk sa någon pojken - för han kan inte simma. En annan vetenskapsmannen för han kan sitta inne med lösningen till hur man botar Aids.

Projektet tar slut


Birgitta och Ulrikas förhoppning är nu att sprida arbetsmaterialet så fler elever är Horndals får möjlighet att prata om sina åsikter. Vad de själva ska göra efter sista mars då projektet går ut, vet de inte.
- Det är synd att det är så svårt att söka pengar för att förbereda svenskar till det nya samhälle vi redan lever i till skillnad från att få pengar till att integrera invandrare. Det finns massor att göra på det här temat.
Har ni kunnat se några förändringar?
- Det finns faktiskt en rapport som visar att elever som får mycket kunskap om exempelvis historiska händelser som Förintelsen, blir mer toleranta. Men värderingar vänder man inte på från den ena dagen till den andra. Vi vill väcka intresse för frågorna. Det viktigaste är att prata om det. Alla vill ju att vårt samhälle ska fungera bra.

KERSTIN ERIKSSON
023-476 93
kerstin.eriksson@daladem.se