Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

David Ericsson förtjänar många läsare

/

David Ericsson arbetar halvtid som chaufför och halvtid som författare och krönikör i Transportarbetaren och LO-tidningen. Nu kommer novellsamlingen Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Annons

David Ericsson (f 1958) är mannen som givit lastbilschauffören en plats i det litterära Sverige. Inte nog med att de arbetsplatsbibliotek med ljudböcker som finns på ett antal vägkrogar knappast skulle ha kommit till utan hans idoga arbete.

Han har också i sina böcker Truck Stop (1999), Red light (2001) och Taxfree (2004) skildrat långtradarchaufförens vardag i en tid, när arbetsrätt och regler om arbetstider och maxlast luckrats upp av konkurrensen från bemanningsföretag, organiserad kriminalitet och åkare med östeuropeiska registreringsskyltar och rymliga samveten.

Ericsson vet vad han talar om – sedan många år arbetar han halvtid som chaufför och halvtid som författare och krönikör i Transportarbetaren och LO-tidningen.

Debutboken Truck Stop var en novellsamling, och Ericsson återvänder efter romanerna Red light och Taxfree till novellformatet i den nya boken Vad skulle vi göra om vi inte var rädda? Allt kanske inte ens kan kallas noveller, några av texterna är mer av betraktelser i krönike- eller kåseriform.

Vi möter ett antal människor i ett alltmer kylslaget Europa. En EU-byråkrat, som hindrats av askmolnet från Island att flyga hem från Bryssel. En liftande rumänska på flykt från den spanska bybordellen, med sina ”beskyddare” i en förföljande svart bil.

En ny VD, som på kort tid lyckas köra firman i botten genom att dra in på allt som för honom verkar onödigt. Den djupt religiöse muslimen, som tycker så illa om islamisterna att han inte längre besöker moskén vid Medborgarplatsen på Söder.

Många av texterna är skrivna i första person, vilket kan skapa en viss förvirring, när man läser dem i följd. Oftast är berättarjaget en lastbilschaufför, men med några undantag. Titelnovellen handlar om en facklig ombudsman som utsätts för hot, när han försöker få en arbetsgivare att betala ut övertidsersättningar enligt det ingångna avtalet.

Novellen ”Maktens boning” leder mina tankar till Lars Molins bästa berättelser,. Här möter vi yrkesfiskaren Johan, som pressas av fiskfabrikens ägare och den kommunala byråkratin, men till slut får en obetalbar triumf.

David Ericsson är en god berättare, och har något viktigt att skriva om. Bland sina chaufförskollegor har han en given läsekrets. Jag har själv träffat lastbilschaufförer som sagt att de annars inte läser mycket, men som stolt berättat att de läst alla hans böcker. Men David Ericsson förtjänar att bli läst av långt flera.

Mer läsning

Annons