Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lysande biografi om Karin Boye

/
  • Karin Boye (1900-1941).
  • Johan Svedjedal har skrivit en mycket läsvärd biografi över Karin Boyes liv och verk.
  • Staty företällandes författaren Karin Boye i närheten av Huddinge Centrum.

”Den nya dagen gryr” är en lysande biografi över Karin Boye. Den tar ett nytt stort tag kring hennes liv och författarskap, kring samhället, idéerna, tiden och människorna. Det anser DD:s recensent Tony Samuelsson om Johan Svedjedals nya biografi över en av våra största författare under 1900-talet.

Annons

I sin omfångsrika levnadsskildring över Karin Boye stämmer Johan Svedjedal i bäcken ganska omgående; Boyes liv ska inte begripas eller tolkas utifrån hennes självmord 1941. Det för åtminstone mina tankar till Olof Lagercrantz som i sin berömda biografi över Stig Dagerman läste självmordet som facit, det skulle bevisas som oundvikligt. Det gav förstås en mycket mörk, olycksbådande och ibland felaktig bild av Dagermans liv.

Den första, inflytelserika biografin om Boye kom redan 1950, ”Drabbad av renhet”, av Margit Abenius. Den var inriktad på analys och litterära förebilder medan det biografiska – Boyes homosexualitet, feminism, yrkesliv – inte passade i samtidens konventioner. Privatliv och vardag förblev skissartat, Abenius tenderade att dra slutsatser om Boyes dödslängtan med hennes dikter och romaner som källa. Självmordet framstod då i ett förklarat ljus.

Johan Svedjedals är professor i litteraturvetenskap och har en diger verklista bakom sig, tidigare har han skrivit om Boye och modernismens genombrott kring tidskriften Spektrum. Hans metod ger en bred historisk bild av det samhälle som Boye levde i och hur det påverkade henne, och därigenom hennes litterära verk. Han framhåller hennes mångsidighet och framsynthet, hennes många personager och roller, och att bilden av Boye skiftat genom åren. Från förandligad komfirmationspoet till Clartétjej, från självmordsriden till levnadsglad bisexuell pionjär. Det sistnämnda, skammen och tystnaden kring kärleken till kvinnor, ser han som drivande i hennes liv. Numera finns ett stort arkivmaterial, avhandlingar, minnesbilder, inte minst en enorm mängd brev. Läget för en ny, modern biografi är alltså gynnsamt.

Karin Boye föddes 1900 i ett resonemangsäktenskap, hon växte upp i en dysfunktionell högborgerlig familj i Göteborg. Mamman var dominant och försökte dölja sin alkoholism. Pappan civilingenjör, äldre, lite undfallande och mycket litteraturintresserad. När han bytte jobb flyttade familjen till Stockholm, senare ut till Huddinge, där man byggde villa Björkebo. Vid femton gick Karin i privat flickskola och förälskade sig första gången i klasskamraten Ejvor, en av många hemliga förälskelser genom åren. Högstämda dikter skrevs till Ejvor som inte hade en aning om att hon orsakade denna känslostorm. Obesvarade avståndsförälskelser blev ett mönster genom livet. Då skapades dikt. Karin hade dock inga skamkänslor att hon drogs till en flicka, det skulle komma senare.

Efter en frälsningsupplevelse och en kristen livskris när hon var 21, insåg hon att trohet mot sig själv och personlig sanning var viktigare än kristen plikt och auktoritetstro. Boye utbildade sig först till folkskolelärare, men fortsatte med universitetsstudier i Uppsala. 22 år gammal fick hon sin första diktsamling ”Moln” antagen av Bonniers, vilket var en stor sak för en ung kvinna. När hon 1928 avlade en fil.mag på Stockholms högskola hade hon tre diktsamlingar bakom sig. Nu började hon se en framtid som författare och intellektuell.

Hon påverkas av vänsterradikala i Clarté, försöker överkomma sina tabubelagda begär, gifter sig med en man, skiljer sig, är med och startar tidskriften Spektrum. Hon skriver kritik, skriver roman, översätter, reser till Berlin, går i psykoanalys, försörjer sig själv, upplever nazistmöten och kan äntligen leva ut sig själv och släppa lös sin sexualitet på Berlins dambarer.

Det är en erfaren, mindre hämmad yrkesförfattare som återvänder till Sverige i mitten på 30-talet. Då är hon en karismatisk gestalt i svenskt kulturliv. Men ekonomin är pressad och Boye tar tidvis jobb som lärare. I Berlin träffade hon den yngre Margot Hanel, som i Sverige blir hennes ”fru” och som lever med Boye i lägenheten på Gärdet – utan att någonsin bli accepterad av Boyes familj.

Mästerverket, romanen ”Kallocain”, skrevs på sommaren 1940 och kom ut på hösten. Det var den första svenska motståndromanen och något helt nytt i Boyes författarskap, ett stort språng. Många var förvånade att hon överhuvudtaget kunnat skriva den. Svedjedal spårar den dock tillbaka till 1938, då den nämns i ett brev, Boye kallade den ”skräckromanen”. Det var en bok som försvarade livet och ljuset mot de totalitära makterna som tycktes ta över världen. Den handlade också om sanningens farlighet och förmågan att dölja sin verkliga identitet, något som Boye var djupt förtrogen med. Kallocain blev en stor framgång och lever än idag som en av de bästa framtidsdystopierna, också internationellt sett.

Med Kallocain stod hon på toppen av sin karriär. Ändå slutar det med en skildring av sökandet efter Boye tills hon hittas avliden i ett skogsparti i Alingsås i april 1941. Svedjedals slutsats är att självmordet sannolikt var ofrivilligt, ett rop på hjälp under en depression, iscensatt så att hon skulle hindras och räddas. Här finns också bokens stora gåtfullhet, en olycklig omständighet som ledde till hennes död, som inte ens Svedjedal lyckas knäcka.

”Den nya dagen gryr” är en lysande bok, en väl balanserad biografi som tar ett nytt stort tag kring Karins Boyes liv och författarskap, kring samhället, idéerna, tiden och människorna. Att allt inte är superintressant säger sig självt, men fram stiger en idealistisk och komplex människa. Svedjedal följer henne noggrant i spåren på en klar och flytande prosa och lyckas faktiskt föra samman inte bara tidigare forskning utan också Karin Boyes konfliktfyllda personlighet. Det är en bedrift. Dessutom är det en mycket vacker bok, snyggt utformad med många spännande fotografier.

LÄS MER KULTUR

Annons