Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bolag tar överpersonlig assistans

Från och med den 1 februari tar Kompis Assistans AB som utförare av personlig assistans i Gagnefs kommun. Kompis Assistans verksamhet sträcker sig över hela Sverige.
– Sju stycken assistansföretag lämnade anbud. Kompis Assistans AB var de som svarade bäst på våra kvalitetskrav, säger Anna Eklund, kvalitetsansvarig i upphandlingen.

Annons

Från och med den 1 februari har Gagnefs kommun endast det yttersta ansvaret för personlig assistans i kommunen. Utförare är Kompis Assistans.Kompis Assistans AB administrerar och leder arbetsplatser över hela landet. Företagets administrativa kontor finns dock i Dalarna, i Vansbro och i Borlänge. Ett av företagets ledningskontor finns i Ludvika. I övrigt sträcker sig företagets övriga ledningskontor från Helsingborg till Stockholm och Hudiksvall.– I övergången i februari handlar det om nio stycken tillfrågade vårdtagare. Men valet är frivilligt så det kan lika gärna bli noll, konstaterar Kompis Assistans AB:s VD Peter Westman.I våras blev berörd personal informerad om situationen och Westman upplever det som att Gagnef har gjort det väl.– På andra platser i Sverige har personalen inte fått någon information alls när det varit frågan om övergång till privat utförare.De arbetstagare som nu berörs av övergången kommer att erbjudas anställning hos Kompis Assistans AB. Det kravet har ställts för att upprätthålla verksamhetens kvalitet för den enskilde vårdtagaren genom en god personalkontinuitet. Westman säger att företagets personalpolicy är en annan än den kommunen har i dag.– Vi har en annan personalsyn. En av våra hörnstenar är kompetensutveckling för att kunna attrahera och behålla personal. Där skiljer vi oss i den övriga branschen. I vår verksamhet blir det pengar över och därför vågar vi satsa på till exempel friskvårdsbidrag och arbetskläder, säger Westman.Kompis Assistans personalpolicy innefattar en kompetenstrappa med bland annat en introduktion om företaget och att vara anställd. Vidare informeras man om rollen som personlig assistent och parallellt med det fortgår utbildningar inom hjärt- och lungräddning, brandskydd och utbildningar hemmavid den vårdtagare man arbetar hos.– Det satsas överlag väldigt lite på personliga assistenter som arbetsgrupp. Vi satsar på utbildning med personalvård, exemplifierar Westman.Kompis Assistans AB har i dag 550 personer på lönelistan. 530 anställda är personliga assistenter och man omsätter i år drygt 150 miljoner kronor.Den 10 till den 11 december ska personalchefen på Kompis Assistans tillsammans med kommunrepresentant träffas för att diskutera villkoren och ambitionen är att all personal ska vara insatt inför övergången den 1 februari. De assistansberättigade i kommunen kommer att få ha kvar sina assistenter.– Vi har arbetat hittills med tillsvidaretjänster och har så gjort sedan 2004. När man arbetar hos oss ska man kunna ta banklån. kollegor i branschen har ställt frågor om detta och förundras, säger Westman.Annika Nordin är sektionschef för LSS och IFO, individ- och familjeomsorg.– Men det finns fortfarande en oro i Gagnef inför övergången och det respekterar vi. Vi har infört en bra dialog. Vi som kommun kommer att fortsätta ha det yttersta ansvaret och det ligger i kommunens intresse att allt ska fungera, säger Nordin.Avtalet mellan Kompis Assistans och Gagnefs kommun sträcker sig under tre år.Christian Larsenchristian.larsen@daladem.se