Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu bli de två verken ett

/
  • De tu ska bli ett. Banverket och Vägverket ska nu samlas i ett stort Trafikverk. Det har gått 30 år sen Vägverket flyttades hit. Stålkrisen var ett skäl för att verken hamnade i Borlänge.FOTO OCH MONTAGE: STAFFAN BJÖRKLUND

Annons

Stålkrisen och Börje Andersson är nog de två viktigaste skälen till att både Vägverket och Banverket hamnade i Borlänge.
När nu verken slås samman är det dock bara en fjärdedel av de anställda som finns i Borlänge.

Det var stålkrisen i mitten av 1970-talet och kommunledningens oro för ortens framtidsutveckling som var grunden till att Borlänge nu blir centrum för det nya Trafikverket.
Dåvarande kommunalrådet Börje Andersson hade goda kontakter i de socialdemokratiska regeringskretsarna före valet 1976. Stålkrisen hade inte drabbat Borlänge än, men Börje ville se en utveckling, där orten kunde stå på flera ben än stål och papper.

Tusentals jobb bort

1978 började man bygga på ett tidigare tomt område. Vägverket och Trafiksäkerhetsverket kom hit och kungen och Silvia var på plats för att inviga verken i september 1980.
Då hade stålkrisen slagit med all kraft mot gruvorna i omgivningen och mot Domnarvets järnverk, som nu blivit SSAB. Antalet anställda vid järnverket halverades från 6 000 till 3 000 på några år.
Nu var nästa statliga verk på väg. SJ delades 1988 och tågtrafiken avreglerades. Banverket föddes och placerades i Borlänge.

Nya bostadsområden

Massor av tjänstemän från i första hand Stockholm flyttade hit och snabbt byggdes en rad nya villaområden i bland annat Skräddarbacken och Nygårdsdalen för att ge bostad åt verkspersonalen. 1993 skedde den första sammanslagningen, då Trafiksäkerhetsverket blev en del av Vägverket.
Därefter har flera myndigheter vuxit upp för att ta ansvar för specifika delar av trafikfrågorna.
Järnvägsstyrelsen och Vägtrafikinspektionen hade verksamhet i Borlänge. Vid nyår slogs dessa samman till Transportstyrelsen tillsammans med Luftfartsstyrelsen och Sjöfartsinspektionen.
Nu ska vissa infrastrukturfrågor från Transportstyrelsen in i det nya Trafikverket.

Fjärdedel i Borlänge

Totalt är det runt 6 000 anställda i Vägverket och Banverket, som blir berörda av den sammanslagning som regeringen beslutade om i förrgår.
Men det är bara en liten del, en fjärdedel, av dessa som jobbar i Borlänge. Både Banverket och Vägverket har kontor i en rad olika städer runt om i landet.
Vägverket har sju regionkontor och Banverket fem regionkontor. Nu ska dessa samordnas och ett av de större problemen att lösa är att verkens regionkontor inte ligger på samma orter. Till nyår avknoppas Banverket produktion och blir ett helstatligt bolag. Redan förra nyåret avknoppades Vägverket produktion och är nu ett statligt bolag med namnet Svevia. Beslutet om hur det nya verket ska organiseras tas tidigast i mitten av november.
PER EKLUND
0243-920 08
per.eklund@daladem.se

Annons