Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Borlängehotell förlorade hos ARN

Borlänge hotell och värdshus tvingas återbetala nästan 4000 till en kund efter ARN-beslut. Hotellet höjde sitt rumspris efter bokningen, men kunden fick ändå betala det nya priset och det var fel, konstaterar almänna reklamationsnämnden.

Annons

En kvinna från Göteborg anmälde Borlänge Hotell & Värdshus, sedan hon bott fem nätter i Borlänge. Kvinnan hade bokat rummet i förväg och då fått uppgift om att det skulle kosta 5 150 kronor. Hon fik både muntligt och skriftligt besked om priset, men fem månader senare hade kostnaden för rummet stigit till 9000 kronor.
Borlänge-hotellet har motsatt sig återbetalning och anger att en anställd lämnat felaktiga prisuppgifter. När det framkom att kunden felunderättats fick hon skriftlig information om detta och valde ändå att betala det nya priset och har därför accepterat nya villkor, anser bolaget.
Men nu måste hotellet ändå kompensera kvinnan och betala tillbaka 3 850 kronor, sedan ARN fastställt att ingångna avtal ska hållas. Allmänna reklamationsnämnden anser inte att kunden accepterat den ensidiga prisändringen genom att betala. Höjningen är ett avtalsbrott och kunden har rätt till skadestånd som bland annat omfattar ökade kostnader i form av prisskillnad, konstaterar ARN i sitt beslut.

Lena Relte