Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Boverket vilseleder Dalarnas husägare

Sedan 2005 har det i Dalarna installerats minst 25 000 garageportar varav ungefär hälften riskerar att stå helt utan försäkringsskydd vid en garageolycka. Skälet är att myndigheterna inte informerar lika tydligt om vad som gäller vid installationer av garageportar som vid andra elinstallationer. Konsekvensen är att både privatpersoner och andra aktörer blir vilseledda.

Varje husägare som gör en egen el- eller våtrumsinstallation vet att vissa arbetsmoment måste vara fackmannamässigt utförda för att hemförsäkringen ska gälla. Men när det handlar om garageportar råder stor förvirring.

De två ansvariga myndigheterna Boverket och Arbetsmiljöverket gör inget för att tydliggöra regelverket varken för konsumenter eller övriga installatörer. Detta leder till att det finns en uppenbar risk att garageägaren står utan försäkringsskydd om olyckan är framme.

MER DEBATT: Höj inte boendeavgifterna för de som är mest utsatta

Bakgrunden är att EU:s olika regelverk överlappar varandra när det gäller monteringen av garageportar. Såväl Boverket som Arbetsmiljöverket, som är ansvariga för EU:s byggproduktsförordning respektive maskindirektiv, kan två sina händer och hänvisa till att någon annan är ansvarig för den så kallade CE-märkningen.

Få återförsäljare vet hur det ligger till: När en garageport monteras ihop med en automatisk portöppnare skapas enligt EU:s regelverk en ”maskin”. Det är den som monterat ”maskinen” – i många fall husägaren själv – som ansvarar för CE-märkningen av garageporten. För att märkningen ska vara giltig måste montören upprätta en teknisk tillverkningsdokumentation och dessutom skapa en prestandadeklaration. Annars riskerar man att stå utan försäkringsskydd vid en olycka.

Knappt hälften av de cirka 2 300 garageportar som säljs i Dalarna varje år installeras med korrekt CE-märkning

MER DEBATT: "Vad hände med bostadsgarantin i Borlänge?"

Det säger sig självt att det här är en övermäktig uppgift för de flesta som själva monterar sina garageportar. Personolyckor med garageportar är lyckligtvis ovanliga, men skador på bilar och annat som förvaras i garaget är desto vanligare.

Problemet ökar i takt med att gamla garageportar byts ut till nya med automatisk portöppnare. Knappt hälften av de cirka 2 300 garageportar som säljs i Dalarna varje år installeras med korrekt CE-märkning. De övriga portarna, som säljs på byggvaruhus, över nätet och av andra montörer, kan sakna försäkringsskydd trots att de säljs med CE-märkning.

Det är nu hög tid att Boverket och Arbetsmiljöverket tar sitt ansvar och tydliggör för husägare och montörer i Dalarna hur man ska agera för att uppfylla de regler och förordningar som gäller för garageportar. Annars riskerar de enskilda husägarna en försäkringssmäll.

Mikael Holmstrand

VD Garageportexperten

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel