Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brandbilen måste ha bälten

Direkt på tisdagsmorgonen beslutade räddningschefen Bo Lundberg i Vansbro, att det skulle vara begränsat användande av den brandbil som används som reservfordon.
– Vi ska montera säkerhetsbälten på alla platser, säger Lundberg.

Annons

Det var på måndagen som en brandbil i Mellerud, under utryckning, körde av vägen och voltade. En av brandmännen hamnade utanför bilen och omkom i samband med olyckan och de fyra övriga skadades mer eller mindre, någon av dem riktigt allvarligt.
– Vi har dessutom den olycka som skedde för ett år sedan i Smedjebacken i färskt minne, där två brandmän omkom, så vi hade ett resonemang på morgon och enades om att begränsa användandet av reservbilen, säger Bo Lundberg.

Reservbrandbilen används i mycket begränsad omfattning, oftast när den ordinarie bilen är på service eller av annan anledning inte är tillgänglig. Dessutom finns det i rutinen att den ska gå på exempelvis bilbränder och soteldar.
– Den har bilbälten på de två platser i hytten som är i framsätet, däremot saknas det bälten i baksätet och numera ingår det i rutinerna att all personal ska sitta bältad vid utryckning, vilket det inte var tidigare, berättar Mattias Ström, fordonsansvarig vid räddningstjänsten.
Under dagen har räddningstjänsten undersökt möjligheterna att få bälten i baksätet och det bör gå att få ordnat på en lastbilsverkstad i Malung inom någon vecka. Tills det är ordnat får det bara åka två i bilen.
Eftersom det handlar om reservbilen och den är planerad att bytas ut 2015 så får detta inte dra med sig för stora kostnader.

Bo Lundberg efterlyser att det kommer enhetliga regler för hur utbildningen ska vara för brandmän som åker på utryckning.
– Många brandmän kör aldrig med tunga fordon annat än på utryckning och det är en stor skillnad på att köra snabbt med en lastbil som väger 20 ton och en personbil, poängterar han.
– Jag skulle vilja se direktiv från myndigheterna och pengar till utbildning, för de små enskilda kårerna i landet har inte dessa resurser och inte heller den kompetens som krävs, fortsätter Lundberg.
Både han och Mattias Ström är eniga om att en olycka med dödlig utgång, som den i Mellerud och den i Smedjebacken, är rena rama mardrömmen.
– Vi ska hjälpa och skydda liv och egendom, inte ta hand om oss själva efter en olycka.

Sven Thomsen/DT