Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brandmannen frias

Falu tingsrätt friar brandbilsföraren från ansvar för dödskraschen.
Men för honom själv är måndagens dom ännu en smärtsam påminnelse om den tragiska olyckan.

Annons

Brandmannens eget uttalande är kort men kärnfullt.
– Han känner givetvis en lättnad över beslutet. Men samtidigt är det svårt för honom att känna någon egentlig glädje. Det här blir ännu en påminnelse om att han har förlorat två arbetskamrater, säger advokaten Lars Morell.
Det var den 12 juli i fjol som brandmännen Tobias Bäckström, 32, och Harri Lehto, 43, omkom under pågående utryckning när en brandbil dödskraschade vid Tolvsbo.

Polisens utredning pekade ut brandbilsförarens körsätt som olycksorsak.
I vänsterkurva med skymd sikt körde han för fort och höll för långt ut till vänster när brandbilen mötte en lastbil vilket tvingade honom att väja för sent och åka av vägen, löd åklagarens påstående i skuldfrågan.

Men Falu tingsrätt håller inte med. Det är inte helt bevisat att han hade en tillräckligt felaktig fordonsplacering för att den ska ha varit oaktsam, skrivs det i domen som meddelades på måndagen.

Kammaråklagare Kristofer Magnusson presenterade bevis i form av att sakkunnige Hugo Melander analyserade den återskapade filmen från färden fram till olyckan. Hans slutsats blev att brandbilen åkte 90 kilometer i timmen på en 50-kilometerssträcka.

Men slutsatsen var delvis subjektiv, inte minst med tanke på att kameran i fråga saknar kalibrering och inte är ett mätinstrument. Därför förlitar sig inte tingsrätten på detta.
Övriga vittnen uppgav att färden översteg rådande hastighetsgräns, vilket heller inte brandmannen själv förnekade. Men det fanns delade meningar om hur fort det faktiskt gick.

De två överlevande som befann sig i brandbilen har hela tiden stått fast vid att färden kändes säker, vilket tas med i bedömningen.
I domen slås det fast att de flesta trafikolyckor mer eller mindre kan bero på förarens handlande, men det innebär per automatik inte att föraren varit oaktsam.

I det här fallet rörde det sig dessutom om en utryckningskörning i syfte att kanske rädda människoliv.
Utryckningsfordon får överträda hastighetsbestämmelserna och brandmannen trodde att han var på väg till en allvarlig trafikolycka.

Tingsrätten påpekar också att vägen var smal, saknade mittlinje och att de två fordonen är rätt breda. Brandbilsföraren frias från ansvar på båda åtalspunkter, det vill säga vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död i två fall.
Domen kan överklagas till Svea hovrätt senast 18 november.

Nina Blazevic/DT