Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brandmuseum visar historien

Numer heter det Södra Dalarnas räddningstjänstförbud. På brandstationen i Avesta kan man få veta mer om brandkårens historia i nyinvigda museet.
Fyra pensionerade brandmästare, Ulf Johansson, Anders Jernberg, Lars-Åke Johansson och Åke Saleskog brukar träffas på brandstationen en gång i veckan där de fikar och får använda träningsredskapen.

Annons

Det finns en mängd gamla föremål och utrustning kvar ända sedan 1800-talets mitt, saker som mest låg i förråd.
Räddningschefen Mats Jansson frågade de fyra pensionärerna om de ville göra ett museum som kunde berätta historien. De nappade.

Södra Dalarnas räddningsförbund består av Avesta, Hedemora, Norberg och Fagersta. Museet speglar hela området, med visst fokus på Avesta.
Redan när man kommer till brandstationen möts man i foajén av skärmar som berättar historien, det finns också föremål, men förklarade skyltar uppställda på olika platser i lokalerna.

Drömmen var ett eget brandmuseum, kanske i Koppardalen, men det har inte gått att ordna. Så nu finns ett litet rum i anslutning till vagnhallen. Här står bland annat Avestas första motordrivna brandbil. Den är i mycket gott skick, och rullar fortfarande. Den används till exempel för att köra hem pensionärer. Det är en Chevrolet från 1932.
Föregångare finns det också gott om. Här finns till exempel en hästdragen sprutvagn. Sprutan pumpades med handkraft av 6-8 man och dessutom behövdes en langarkedja som fyllde tunnan med vatten.

Det fanns ett avtal med Avesta bryggeri och Stora hotellet om att tillhandahålla hästar vid en eventuell utryckning.
Det var en så kallade frivillig borgarkår som skötte släckningarna. 1909 föreslog grosshandlare GH Nyman att Avesta skulle bilda en elitstyrka. Staden satsade 1 396 kronor på utrustning, men sa bland annat nej till en räddningssäck som att hissa ned människor, den ansågs för dyr.
I dag kostar en släckningsbil cirka 3,5 miljoner kronor.

Grosshandlare Nyman blev första brandchefen.
– Det har varit intressant att jobba med detta, säger Anders Jernberg.
De fyra kommer att ställa upp och visa de gamla föremålen och berätta. Den som är intresserad får ringa och boka tid.
Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se