Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brevlådans jultomte

Följer man en brevbärare i hälarna under dessa dagar följer man också en strid ström av julkort som ramlar ned i brev- lådorna.
– Posten är viktig för många. De skulle nog helst ställa klockan efter oss, säger Stefan Nugos.

Annons

Med postbilens sidospegel bara några centimeter från en brevlåda, ramlar reklam, en räkning och ett julkort ned i inkastet utanför bilfönstret. Stefan Nugos sprider under sin arbetsdag såväl glädje som frustration.
Han har en precision och snabbhet som man annars bara finner hos en robot, när han tömmer sin hand, far fram några centimeter och ögnar genom det han har i knäet. Sedan fyller han och tömmer ännu en näve.

I dag konstaterar han att det är mycket julkort och klumpar som ska delas ut.
– Klump är en jargong inom posten. Det är stora, skrymmande försändelser, säger Stefan och nickar mot paketen i bilen.
I åtta år har Stefan Nugos delat ut posten i Mora och Orsa. Han är både lagledare och brevbärare. Men åtta år är som en kafferast jämfört med många av hans kollegor som arbetat där mellan 30 och 40-år.
– Brevbärare verkar vara ett troget folk, säger Stefan Nugos och kastar sig ur bilen.

Det är dags att fylla på framsätet med mer post från bagageutrymmet.
Trots att var och varannan brevlåda får julkort, menar Stefan att trenden tycks peka nedåt och det blir färre och färre julkort för varje år. Däremot blir det mer och mer ”klumpar” då e-handeln går spikrakt uppåt.
– Passa dig, här får vi julbesök, säger Stefan, och halar ned fönstret på bilen.

Ett glatt ansikte dyker upp inne i bilen.
– Alla på posten ska ha en God Jul, hälsar familjen Borgström. Postlåda 20, förtydligar hon.
Stefan lovar att det ska han hälsa.
Varje dag är omkring 20 postbilar i omlopp i Mora och Orsa. Utöver de vanliga bilarna har man också två elbilar och cyklar.

Arbetsdagen börjar klockan 07.00. Brevbärarna startar dagen med kamma post, det vill säga man får kundvagnar med brev som sedan ska sättas i rätt fack. Först 10.00 får man ge sig ut på vägarna och dela ut posten man sorterat. En vanlig dag kör man sedan fram till 14.30, varpå man återvänder till centralen och börjar sortera brev inför morgondagen.
– Jag tror inte riktigt folk och fastighetsägare förstår vårt jobb. Se bara här, säger Stefan och trummar på en postlåda.

Postlådan saknar både namn och nummer. En av hans många fiender på vägarna.
– Lyckligtvis går det att räkna ut. Jag går efter nummer och hoppas att det håller.
Han räknar upp flera bromsklossar i jobbet. Vintertid är ofta snöskottningen och sandningen bedrövlig vilket gör det knepigt att ta sig fram. Tar man sig väl fram, möter man ändå en bil, snö eller soptunna framför brevlådan.
– Men annars är det här toppenyrket, tycker jag. Jag kan inte tänka mig något bättre. Jag har haft många jobb. Som när jag gjorde sandkärnor på en industri. Det var som om det var sand i klockan. Här går dagarna väldigt fort. Jag kom dit jag ville utan att veta om det.

När du den 23 december då tar emot de sista julkorten som kom i tid, eller det där paketet du beställde på tok för sent som i panik ska slås in: glöm inte brevbäraren som såg till att det kom fram.

Stefan Rämgård/DT
stefan.ramgard@dt.se