Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Christer Sandberg förlorar 45 000 kronor i månaden

Annons


Mjölkbonden Christer Sandberg förlorar 45000 kronor i månaden på Milkos senaste sänkning.
Men han stödjer ändå Milko och hoppas hoppas att konsumenterna gör samma sak.
- Annars bär det sig inte för oss som producerar mjölk, säger Christer Sandberg.

Christer Sandberg gillar sina kor, det ser man när han går in i boxen och pratar med kalvarna.
I slutet av maj gick Milko ut med nyheten att bolaget inte ser någon annan utväg än att förbereda ett samgående med mejerijätten Arla. Beskedet kom efter en längre tids ekonomiska problem. Men innan en fusion kan bli verklighet måste den godkännas av Konkurrensverket.
- Det kan ta upp till fem månader, så det blir ju en hel del man förlorar. Men efter det får vi betalt efter Arlas prislistor och då blir det som vanligt igen, konstaterar Christer Sandberg.

Sandbergs gård i Milsbo producerar kravodlad mjölk sedan ett år tillbaka. Han och de andra knappa tio mjölkbönderna i Dalarna går en tuff tid till mötes de närmaste halvåret. Senaste sänkningen var 85 öre litern för kravmjölk och 65 öre för vanlig mjölk. En sänkning som måste till för att Milko inte ska går i konkurs, vilket skulle vara ännu värre för dalabönderna.

- Det blir tuffa månader, och det räcker inte heller att konsumenterna försöker stödja oss genom att fortsätta handla Milkoprodukter. Handlarna måste se till att ha dessa varor i butikerna också. För inte byter man butik och letar efter varorna, det har man inte tid med som konsument, säger Christer Sandberg.

En som stöttar Milko och dalabönderna är Anders Widén, butikschef på ICA i Sellnäs.

- Vi styr allt till Milko, man ska försöka stötta de lokala bönderna, säger Anders Widén.
- Vi är inte alls styrda uppifrån utan väljer själva vilka varor vi köper in, berättar Widén som också tycker det är upp till kunderna att i sin tur stötta det lokalproducerade.
- Ibland kanske man låter plånboken styra lite för mycket. Vi vill ju ha öppna landskap, säger ICA Sellnäs butikschef.
Alla handlare tänker dock inte som Widén. Andra varuhuskedjor har under vissa perioder slutat med Milkoprodukter, men nu återtagit dem sida vid sida av Arla och andra mejeriprodukter.

Framtiden för mjölkbönderna ser oviss ut. De senaste tio åren har sju procent av dem försvunnit årligen och inget tyder på att utvecklingen bromsas upp.

- Nej, fortsätter det så här så finns det snart inga bönder kvar. Men vi tror på att folk vill ha mat och har satsat på ekologisk mjölk. Jag vet inte om jag är naiv, säger Christer Sandberg.
Den stora anledningen till utvecklingen är de billiga transporterna över världen, menar han.
- Det är för billigt att transportera varor. Idag finns det brasiliansk och argentinskt kött på våra mathyllor. Vi har svårt att konkurrera med dem eftersom de kan ha korna på bete året om.


BENGT PETTERSSON