Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalaforskare: "Omättade fetter är bättre"

Genom att göra ett byte från en hög andel mättade fettsyror till mera omättade, kan man få förbättrade blodfetter. Det har Svärdsjöläkaren David Iggman, forskare vid Centrum för klinisk forskning Dalarna, kommit fram till i sin forskning.

Annons

Vilka fetter kosten bör innehålla har debatterats flitigt på senare år. En vanlig internationell rekommendation är att omättade fetter från växtriket och fisk bör ersätta mättade fetter från djurriket och tropiska fetter, men gällande rekommendationer har ifrågasatts. David Iggman, ST-läkare på vårdcentral Svärdsjö, slår nu fast att nuvarande kostrekommendationer fortsatt gäller. Han disputerar med en avhandling vid Uppsala universitet den 21 augusti.

– I min avhandling har jag undersökt hur olika fetter påverkar kroppens fett- och sockeromsättning såväl som risken att drabbas av dödliga sjukdomar, t ex hjärt-kärlsjukdomar. Främst har jag undersökt hälsoeffekter av fetter från växtriket, i synnerhet den vanligaste fleromättade fettsyran linolsyra från familjen omega-6, säger David Iggman.

Resultaten visar att ett byte från en hög andel mättade fettsyror till mera omättade ger förbättrade blodfetter. Effekten kan ses tydligt redan efter så lite som tre veckor utan viktnedgång om man till exempel byter ut smör, ost och grädde mot högre andel rapsolja eller solrosolja. Effekter på andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och diabetes var mindre tydliga på kort sikt men sett över sju veckor sågs också positiva effekter på blodfetterna när kosten var rikare på fleromättad linolsyra från solrosolja, jämfört med mättade fettsyror från palmolja. Ett av David Iggmans nya fynd är att typen av fett i kosten även påverkar mängden fett i levern. Dessutom konstaterar han att en högre andel linolsyra i underhudsfettet var kopplad till en bättre blodsockeromsättning (insulinkänslighet) såväl som minskad dödlighet bland 70-åriga män.

– Eftersom självrapporterat fettintag oftast är ett otillförlitligt sätt att mäta människors fettintag på lång sikt, kan mätning av fetter i kroppen och blodet ge en säkrare kunskap om hur olika fetter i kosten påverkar hälsan. Typen av fetter i underhudsfettet speglar vilka fetter man ätit under det senaste åren, särskilt för fleromättade fettsyror som linolsyra, säger David Iggman.

Tipset är alltså att byta ut fetter med hög andel mättade fettsyror som t ex smör och palmolja, mot vegetabiliska oljor som t ex rapsolja, olivolja eller solrosolja, för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom och överviktsrelaterade sjukdomar som diabetes typ 2.

Annons