Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handläggare vill informera om skillnader

/

Annons

- Folk blandar ihop färdtjänst och sjukresor. Det säger Anita Tärneborg som är färdtjänsthandläggare på Avesta kommun.
Det gör att kommunen får ta emot både frågor och klagomål som egentligen har med landstinget och deras sjukresor att göra.

Begreppen färdtjänst och sjukresor förväxlas allt som oftast. Likaså förväxlas vem som har ansvaret för respektive resesätt. Men det finns två stycken tumregler; färdtjänst - privata göromål, sjukresor - sjukvård. Kommunerna utreder och betalar färdtjänst och landstinget svarar för sjukresorna.

Gratis buss

Till vård åker man gratis med buss med sin kallelse, tåg behöver beställas via den Beställningscentral (BC) som finns i Ludvika. För hemresan gäller kvittot med vårdavgiften som biljett på bussen.
Anita Tärneborg, färdtjänsthandläggare hos Avesta kommun, och Per Sköld transportplanerare, får många samtal med frågor och klagomål. De ska svara och försöka förklara skillnaderna mellan färdtjänst och sjukresor.

Egenavgift

När det gäller såväl färdtjänsten som sjukresorna får resenären betala en egenavgift som ska täcka en del av resekostnaderna. Egenavgiften för sjukresor har landstinget höjt från 50 till 100 kronor per resa. Medan egenavgiften för färdtjänsten baseras på hur lång resan är i en stigande skala.
För sjukresor finns ett högkostnadsskydd på 2 000 kronor under en 12-månaders period. Något högkostnadsskydd finns dock inte när det gäller färdtjänst.

Beställning ett krav

Anita Tärneborg säger att för båda resesätten ska beställning göras via BC. Och Per Sköld påpekar att det är viktigt att uppge vilken tid man ska vara framme på ett visst ställe, och inte när man vill åka hemifrån.
Men också att man ska ange vilken tid man vill resa hem igen.
Detta för att Beställningscentralen (BC) ska kunna planera och beräkna resan.
- Det är som BC bedömer när resan behöver starta, konstaterar Per Sköld.
Han säger även att BC vill kunna samordna så fler kan åka med på samma resa.
De konstaterar dock att de kan uppstå en begreppsförvirring för de som bokar via BC.
Detta då operatören vid BC, vid beställning av sjukresor, frågar om beställaren om denne har färdtjänst.
Om resenären är bedömd att få färdtjänst talar det om att denne är oförmögen att åka med allmän kollektivtrafik.
Då behöver inte vårdgivaren skriva på om taxi för sjukresan.
- Landstinget drar nytta av kommunernas utredningar, säger Anita Tärneborg och hon tillägger:
- För dem utan färdtjänst ska vårdgivaren bedöma behovet av taxi.
För att beviljas färdtjänst krävs att man har någon form av funktionsnedsättning som inte är tillfällig. Färdtjänsten ska, i likhet med sjukresor, vara ett komplement till den allmänna kollektivtrafiken.

Begränsad tid

Dock kan även den som drabbas av en tillfällig funktionsnedsättning få färdtjänst under en begränsad tid.
När det gäller färdtjänst är lagkravet att den ska omfatta hemkommunen, men i Dalarna har detta utvidgats till att omfatta hela länet.
Vidare har Avesta kommun en generösare tolkning av lagen vilket gör att den som har färdtjänst får hjälp från dörr till dörr.

Maxgräns

PerSköld säger även att det finns en maxgräns på två timmar, längre än så ska man inte behöva vänta på färdtjänst.
Kommunens kostnader för färdtjänst ligger runt 1,5 miljoner kronor per år och läggs kostnaderna för riksfärdtjänst till så slutar kommunens nota på cirka två miljoner kronor.

Mer läsning

Annons