Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helgjutet när Lars Olsson visar sin konst

/
  • Betongen får en skinande lyster med hjälp av grafitpulver. En närmast metallisk glans i den annars grå betong-ytan.
  • En gammal analog kamera. Lite stukad har den återuppstått som konst.
  • En ny innebörd av ett hårt supande? Absolut!
  • Munks bild av Skriet i ny form. Ett antal huvuden i stelnad vanmakt.
  • Lars Olsson är inte främmande för varken bild eller tre dimensioner när experimentlystnaden tar vid. Ett hus är ett hus är ett hus...
  • Sedan ett år tillbaka har Olsson funnit sig till rätta i Färjan. Nu håller gamla ateljén i Danderyd att avvecklas.

Han är doktor i industrihistoria, men intresset för bild gjorde honom till konstnär. Så sent som 2006 började han konstskola. I fjol hade han tre separatutställningar.
– Konst är också ett sätt att forska i minnen, säger Lars Olsson som nu håller på att etablera sig i nya hemmet i Färjan.

Annons

Det är ett litet och tämligen oansenligt garage vid den nya bostaden i Färjan som Lars Olsson tar emot. Garaget är fyllt av hans skapelser. Målningar, skulpturer och lite prov på allt möjligt skapande står staplat längs väggar och uppställt på hyllor. En del halvfärdigt lite undangömt. Det som är färdigt mer synligt.

Experimentlystenhet lyser i vad som är den blivande verkstaden. Ett garage nu packat med konst-ting.

– Jag håller på att avveckla ateljén i Danderyd, säger han utan att för den ursäkta röran. Röran är ett mått på experimentella tankar.

Han är relativt ny i Färjan och kommer i år att vara med i påskens konstrunda i Avesta.

– Jag blev glad när jag hörde att ni hade konstrunda här och bad att få vara med.

Så blev det. Målaren, betongkonstnären är ett av besöksmålen för konstintresserade i påsk. Tre separatutställningar har han bakom sig under fjolåret. Stockholm, Malmö och Vänersborg -Trollhättan har hans verk visats.

Han skapar minnen med sina verk. Det är lite av en filosofi han också utvecklat med barn som gjutare.

– Den här kameran är efter min farbror förklarar han.

En förvrängd Leninstatyett på ett sprucket uppläggningsfat står och plirar mot besökaren på hyllan.

– Statyetten köpte min far på en resa i dåvarande Sovjetunionen. Det enda man som västerlänning kunde köpa där var kaviar och Leninstatyetter. Efter pappas död var den borta länge och jag frågade vart den tog vägen. Den fanns kvar under en säng. Nu är Lening helgjuten och lite stukad i profilen.

Det finns kopplingar till minnen i samlingarna. En mansfigur ligger över bakluckan på en Folkvagn.

– Preformanskonstnären Chris Burdon från Californien gjorde den här ursprungligen. En man spikad bak på bilen. Bilen bakade ur garaget och körde sedan tillbaka in igen. Det var allt. Ett exempel på konst som inte kunde köpas, säger Olsson.

Vad Burdon, numer konstprofessor i USA, inte tänkte på att Olsson skulle experimentera vidare med mannen på Bubblan. Nu i flera varianter, bland annat som bokstöd i betong. Avgjutningarna får med hjälp av grafit en närmast metallisk stållyster på den annars grå betongen.

Mer läsning

Annons