Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kartongfabriken i Fors behöver mark för att expandera

/
  • Här är det trångt, trångt, trångt! Kartongbruket, riksvägen och kraftledningsgatan är inklämda på en smal landremsa mellan Forssjön och järnvägen.Foto: Per Stymne
  • Riksvägen hindrar kartongbrukets expansion, och flyttas därför från östra till västra sidan av Forssjön.Foto: Per Stymne

Annons

Stora Ensos kartongfabrik i Fors behöver mark för expandera. Därför förordar kommunen att vägen dras om så att den går på östra sidan av Forssjön.

Redan idag är Stora Ensos industriområde så trångt att kartongen som produceras där måste lagras i ett mellanlager. När produktionen ökar från dagens 360 000 ton per år till 500 000 ton per år fram till 2012 behöver Stora Enso plats för att bygga ut utlastningen, mellanlagret samt färdiglagret. För det behövs det mer industrimark, men det går inte i dagens situation med fabriken inklämd på en långsmal, nord-sydlig landremsa mellan järnvägen och riksvägen.

Kommunens val

Det blir riksvägen som får flytta på sig. Vägverket har utrett flytten i två omgångar. I den senaste omgången utredde Vägverket speciellt de alternativ som passade kommunen bäst. Två alternativ gick ut på att dra vägen över Forssjön, och det tredje var att dra vägen öster om sjön. Det var detta tredje alternativ som blir kommunens val.
Formellt sett har förslaget ännu inte behandlats av kommunstyrelsen. Eftersom förslaget har utretts och beretts grundligt av kommunstyrelsens plan- och näringslivsutskott torde dock beslutet att fattas i enlighet med förslaget.
Söderifrån kommer vägen att ändra riktning vid Lilla Dicka för att dras åt nordöst. Den kommer sen att gå öster om både Forssjön i söder och Stora Halsjön i norr innan den återgår till sin befintliga sträckning norr om Stora Halsjön. Den nya väg-sträckan blir drygt 6 kilometer lång, och där ingår en 80 meter lång bro över Forsån.
Fördelen med det alternativ som kommunen förordar är flera. Dels går det snabbare och blir billigare att bygga än de två andra alternativen, dels är det mest gynnsamma alternativet för Stora Enso, eftersom företaget då får plats för att expandera produktionen som önskat fram till år 2012.

160 miljoner

I sin utredning från den 18 juni i år uppskattar Vägverket byggkostnaderna till 160 miljoner kronor. Från byggstart till idrifttagande av den nya vägen tar det enligt samma uppskattning mellan två och tre år. Då är den tid som behandlingen tar i Miljödomstolen inräknad. Som alltid när det gäller stora byggen kan dock eventuella överklaganden i Miljödomstolen förlänga processen.

Per Stymne
0226-552 22
per.stymne@daladem.se

Mer läsning

Annons