Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Presschef har svårt att se sabotage som orsak

Annons

En timme före olyckan passerade ett godståg söderut. Då var det inget fel på rälsen.
Men när Green Cargos godståg med elva vagnar varav några lastade med nickel och kopparsulfat till rullade fram norrut i den svaga högersvängen i höjd med Morshyttan, fattades plötsligt en och en halv meter av det ena rälsspåret.

Det 90 ton tunga loket skar ut, brakade nerför järnvägsbanken, drog mer sig ett par vagnar till och ett par elstolpar och blev slutligen stående inne i ett buskage, långt vid sidan av järnvägsbanan.
I förarhytten stod en lokförare och dennes elev. Skakade och mörbultade tog de sig ur olyckståget och fördes till lasarett för omvårdnad. Enligt uppgift ska de inte vara svårt skadade. Men omtumlade.
- Jag är glad att det inte var ett persontåg som kom körande. Samtidigt är de så mycket mer lätta än godstågen, så de vagnarna kanske ändå hade hållit sig på spåret, säger Banverkets presschef Helena Tilander.

Omfattande pådrag

Ett omfattande räddningspådrag igångsattes omedelbart då det på tåget fanns täckta säckar med - som det visade sig - nickel och kopparsulfat. Säckarna visade sig dock hela och har tills vidare fått ligga kvar i väntan på att kranbilar ska lyfta ner de skadade vagnarna. Dessa ska sedan skäras ner och forslas bort - som skrot.
- Men hur lång tid det kan ta, är oklart. Tre-fyra dagar säkert. Sedan behöver Banverket cirka två dagar för att återställa rälsen och elledningarna.

Hur kan då en bit räls bara försvinna?
- Vi vet inte i nuläget. Vi besiktar rälsen manuellt fyra gånger per år samt en gång med röntgen. Besiktningen på den här sträckan gjordes i april i år, berättar Helena Tilander.

Hur ofta inträffar liknande olyckor?
- Inte ofta. I sommar hade vi haft två olyckor; en i Långsele och en i Karlskoga som bägge berodde på solkurvor i samband med den extrema värmen före midsommar.
Den aktuella tågsträckan nyttjas främst för godstrafik. 80 procent av all trafik är gods. Resterande persontrafik. Persontrafiken sker nu tills vidare med buss mellan Storvik och Krylbo medan godstrafiken leds om via Falun-Borlänge under tiden som olycksplatsen rensas upp.

KERSTIN ERIKSSON
023-476 93
kerstin.eriksson@daladem.se

Mer läsning

Annons