Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Berg med och formar framtiden

/
  • Ulf Berg är med och siktar mot framtiden tillsammans med sin partiledare Anna Kinberg Batra.

Efter valförlusten satsar Moderaterna på förnyelsearbete. Sex arbetsgrupper ska ta fram de politiska prioriteringarna inför valet 2018. Ulf Berg, Avesta, ingår i grupper "Ansvar för ekonomi, fler i arbete och växande företag".

Annons

– Det är alltid roligt att jobba med utveckling, säger Ulf Berg som även efter valet är partiets talesman i landsbygdsfrågor och gruppledare i miljö- och jordbruksutskottet.

Han hoppas att resultatet ska bli att Moderaterna ligger i framkant.

– Det gäller att vara i takt med samhällets utveckling. Politiken måste alltid vara i rörelse, men får inte bli en vindflöjel som alltid går i medvind.

Ulf Berg har flera gånger sagt att Moderaterna varit för skotträdda. Som exempel tar han invandrarpolitiken.

– Självklart ska vi se över migrationspolitiken. Det betyder inte att vi ska stänga våra gränser, vi ska stå upp för människors lika värde.

– Många visste att integrationen inte fungerade bra. Men frågan bedömdes så känslig att man var rädd för att ta i den. Ska vi aspirera på att vara ett regeringsparti får inga frågor vara för känsliga.

Han säger att han hade stor förväntningar på Anna Kinberg Batra och Tomas Tomas Tobé, och att förväntningar infriat med råge.

– De har tagit åt sig av våra brister och det känns som om vi är på rätt väg, säger Ulf Berg.

Efter valet är Ulf Berg kvar som landsbygdsansvarig och leder en grupp som ska lyfta landsbygdsfrågor, miljö och jakt inför arbetet med den nya politiska plattformen som ska tas i i vår.

Han kommer också lyfta landsbygdsfrågorna i arbetsgruppen för ekonomi, arbete och företag.

– Det måste finnas jobb inom vettigt avstånd för att människor inte ska tvingas flytta från landsbygden. Genom att göra rätt saker kan vi skapa fler jobb.

Som exempel på fel saker tar han regeringens vägkilometerskatt, som kommer att göra transporter på landsväg dyrare.

– Dalarnas företag exporterar till den Europeiska marknaden. Man måste kunna frakta på landsväg, om inte annat så för att nå fram till järnvägen. Pengar satsas på snabbare tåg söderut från Stockholm. Det är inte fel, men det ska inte finansieras av Norrland. Dessutom behövs landsvägstransport för många vardagliga behov.

Han är en stark förespråkare för svenskt jordbruk men tycker att det nya mjölkupproret är fel väg att gå.

– Jag tror inte på att uppmana folk att köpa mer svensk mjölk. Svensk jordbruk ska ses som företag utan särregler. En bonde i Storbyn kan inte leva på att sälja mjölk till By skola. Jordbruket ska ha bra villkor så att det kan producera till låga kostnader men bra ekonomi och kunna konkurrera på den växande internationella marknaden.

Mer läsning

Annons