Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chanserna att få sina pengar tillbaka är små

/
  • Allt fler tar nu kontakt med konsumentvägledare Inger Rosendahl sedan de blivit lurade i e-handeln. I andra fall har konsumenten inte läst betalningsvillkoren tillräckligt noga.-- Har man väl klickat ja så är man bunden av avtalet.Foto: TOMAS NYBERG

Annons


Allt fler blir lurade i internet-handeln. Varje vecka fr konsumentvgledare Inger Rosendahl samtal och mejl.
- Folk r frtvivlade.
En del har betalat tusentals kronor i frskott men blivit utan varor.
Andra har ftt fel eller trasiga saker. Men sljarna gr inte att n.

En man bestllde sportprylar frn en hemsida, men fick inte de delar han betalat fr. Han skickade flera mejl till fretaget.
- Jag fr inte ngon respons frn dem, inte ett enda svar! skriver han till Inger Rosendahl.

Oantrffbara

Samma dag har hon kontakt med en man som kpt en dator frn ett internetfretag. Bde datorn och skrmen gick snder, men fretaget kunde inte ns.
Andra konsumenter har betalt fr bantningspreparat, sknhetsprylar, kurser i sknhetsvrd... De fr inte sina saker och frsljarna r inte antrffbara.
Den hr typen av renden kade mest frra ret, noterar Inger Rosendahl.
Hon ser ett samband med den krva ekonomiska lget.
- Nr varorna r dyra i affrerna s sker man efter fynd p ntet.
I mnga fall r ocks e-handeln billigare, betonar Inger Rosendahl. Men den som rkar ut fr oserisa frsljare kan frlora bde tid och pengar.

Polisanmlan

- Ibland svarar de efter ett halvr och skyller p att de haft s mycket att gra. Under tiden frsmras konsumentens mjlighet att hvda sin rtt.
Inger Rosendahl kan hjlpa till att anmla fretagen till Konsumentverket fr vilseledande marknadsfring.
Konsumenter kan ocks polisanmla fretag.
Men chanserna att f pengarna tillbaka r mycket sm.
- Det bsta r drfr att vara uppmrksam och ta reda p mer infr ett kp.

KARIN SIMONSSON
0243-920 21
karin.simonsson@daladem.se

Mer läsning

Annons