Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delade meningar om Dala Airports charterutveckling

Annons

Ökad flygtrafik på Dala Airport tas inte enbart emot positivt. Miljöpartiets Nils Gossas menar att ett ökat ansvarstagande för miljön är ett måste. Både på individ- och politikernivå.
- Flyget blir en samvetsfråga på individnivå. Politiskt måste kloka beslut fattas, säger Gossas.

Att flyget ökar gläder många aktörer men går miljömässigt stick i stäv med de politiska ambitionerna.
- Flyget är en stor förorenande faktor. Flygindustrin måste på något sätt ta sitt ansvar. Utsläppsrätter i flygbranschen är ett måste, säger Nils Gossas.
Problemet är naturligtvis globalt. Gossas uppfattning är att kraftiga restriktioner krävs genom tuffa politiska beslut.

Hårdare beskattning

- Jag tror inte att viljan att ta ett personligt ansvar räcker för att få folk att flyga mindre. Hård beskattning av flygbränslet och minskat resande på individnivå. Det måste beslutas politiskt, säger Gossas.
Förra regeringens förslag om att hårdare beskatta inrikesflyget fick stöd av miljöpartiet.
- Ambitionsnivån i miljöfrågorna verkar lägre hos alliansen.
Inrikesflyget på Dala Airport bär inte sina egna kostnader. En satsning på snabbtåg förordas av miljöpartiet för att minska kortsträckeflygning.
Flygbolagen försöker ta ansvar genom satsningar på exempelvis nyare, mindre miljöfarliga maskiner och konkreta råd till resenärer om klimatsmart resande och uppehälle.
- Resebranschen rider lite på goodwillvågen när man hävdar sig göra något för miljön men totalt sett ökar man flygutsläppen, säger Gossas.

”Gör lätt för sig”

Dala Airports marknadschef Stefan Carlsson anser att man gör lätt för sig genom att sparka på flyget.
- Utrikesflyget ökar men inrikes minskar. Moderna flygplan släpper ut mindre utsläpp. Det är samtidigt svårt att åka tåg till Thailand, säger han.
Enligt Luftfartsstyrelsen beräknas flyget globalt svara för cirka 3,5 procent av människans samlade bidrag till växthuseffekten.
Även om flygets negativa miljöpåverkan i dag är relativt liten är flyget sannolikt en tillväxtbransch. Därmed riskerar flygets negativa klimatpåverkan att på sikt öka kraftigt i förhållande till annan mänsklig klimatpåverkan.




KENNETH ISELI
0243-920 25
kenneth.iseli@daladem.se

Mer läsning

Annons