Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gylleskolan har sin metod för bättre samarbete mellan lärare och elever

Annons

Teve-serien ”Klass 9 A” väcker debatt om lärarens betydelse i klassrummet.
Gylleskolan har sin metod för bättre samarbete mellan lärare och elever.
- Det betyder jättemycket att uppmuntra elever och förstärka det som är positivt, säger Jenny Brännström och Åsa Thorberg, två av lärarna som gått utbildningen.

Åsa Thorberg, lärare i fysik, går runt i sjundeklassen.
Hon har ägnat tid åt samhörigheten i klassen. Tidiga grupperingar och roller kan annars bli svåra att bryta. Är eleverna trygga kan de också koncentrera sig på studierna, är tanken.
Jenny Brännström, språklärare, arbetar på samma sätt.
De är två av sexton lärare på skolan som gått utbildning i ”7-tjugo”, en metod för att handleda ungdomar.
Lärarna följer serien ”Klass 9 A” med intresse. Jenny Brännström tycker att de prisbelönta peda-gogernas arbetsmetoder stämmer väl överens med ”7-tjugo”.
- Det är viktigt att förmedla hopp. Det gäller också att visa att man tycker om sitt ämne, att det känns lustfyllt.

Öppna frågor

Att bemöta eleverna med respekt och nyfikenhet ingår också i metoden.
- Inte bara säga ”nu gjorde du så där igen” utan fråga ”varför gjorde du så där, hur tänkte du?”, beskriver Åsa Thorberg.
Hon berättar om en elev som pratade lektionen igenom. Efteråt frågade läraren varför eleven gjorde det. Svaret blev ”vet inte”.
- Jag nöjde mig inte med det. Jag frågade igen, dagen efter. Till slut sa eleven: ”Jag var trött”.
Hon vill få ungdomar att tänka efter och ta ansvar för sina val.

Se ”tysta” elever

Metoden är ett sätt att nå elever med låg motivation för studier. Även stökiga elever måste följa regler för alla. Men de behöver samtidigt beröm för det som är positivt, som en bra arbetsinsats, säger Jenny Brännström och Åsa Thorberg.
Men de vill också nå de ”tysta” eleverna, ge dem mer tid och intresse.
De talar om att bygga upp ett förtroende med ungdomarna. Både lärare och elever ska våga reagera och diskutera.
Åsa Thorberg räknar inte med att kursen snabbt får effekt.
- Men framöver tror jag att den ger en lugnare skolmiljö. Vi får en samsyn och alla vet vad som förväntas.

KARIN SIMONSSON
0243-920 21
karin.simonsson@daladem.se

Mer läsning

Annons