Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunal kräver förbättring av busschaufförernas arbetsmiljö

/
  • Annica Andersson, Kommunals och Ingrid Jonasson, busschaufför, presenterade på måndagen fakta om hot och våld i kollektivtrafiken.– Kraftiga åtgärder måste till för att förbättra förarnas arbetsmiljö, säger de.Foto: Berit Djuse.
  • Ingrid Jonasson har utsatts för ett rån i yrket.– Ingen ska behöva uppleva hot och våld  på sin arbetsplats, säger hon.

Annons

Busschaufförernas arbetsmiljö är tuff.
För att problemet inte lättvindigt ska avfärdas med kverulans har Kommuns frågat medlemmar inom kollektivtrafiken om hot och våld i kollektivtrafiken.
- Vi behöver kalla fakta för att sätta kraft bakom kraven, säger Annica Andersson, ombudsman på Kommunals Borlänge.

Flertalet chaufförer upplever aldrig hot eller våld under körningar. Men hotbilden är ständigt närvarande.
Bara den sista månaden har fem incidenter lett till polisanmälningar. Varje år rapporteras om chaufförer som utsatts för rån och rånförsök.
I våras rånades en buss-chaufför i Borlänge av en knivbeväpnad drogberusad yngling, året innan hotades en förare av en ung man utrustad med hagelgevär, vid ett uppehåll på Trotzgatan i Falun stal några ynglingar biljettkassan.

Trakasserier

Körningar kvällstid och helger utsätts chaufförer inte sällan för trakasserier av överförfriskade. Till det kommer stenkastning mot bussar och annan skadegörelse.
- Det finns det ett utvecklat system för kamratstödjande åtgärder men det räcker inte länge, säger Annica Andersson. Radikala förändringar måste till för att förbättra chaufförernas arbetsmiljö.

Kraven

Kommunals krav kan sammanfattas:

1, bort med kontanthanteringen
2, visering av färdbevis ska inte skötas av bussförare
3, dubbelbemanning under kvällar och nätter
4, övervakningskameror i fordonen
5, mer synlig personal i kollektivtrafiken.

Ingrid Jonasson, huvudskyddsombud och buss-chaufför i Falun, har personligen märkt av den försämrade arbetsmijön. Hon utsattes för ett rån för två år sedan.

Ingen respekt

- Ungdomen har ingen respekt alls för chaufförer längre, säger hon. I dag är det otryggt både för chaufförer och passagerare. Ingen ska behöva uppleva hot och trakasserier på sin arbetsplats.
- Det viktigaste kravet är att kontanthaneringen försvinner.
- Finns det bara en femtiolapp i biljettkassan är det en yrkesrisk.
Hon och Annica inser att förarnas arbetsmiljö inte nämnvärt kan förbättras utan en samling av fack, politiker, Dalatrafik och operatör.
- Alla måste vara med och dela på kostnaden, säger de.

Ljusning i sikte

Nu verkar det som en ljusning är i sikte. Under 2009 kommer ett nytt biljettsystem successivt införas på bussarna i Dalarna. Det ska bli möjligt att betala biljetten med kontorkort, biljettautomater ska sättas upp och betalningar ska även kunna göras vi Internet.
- Förhandlingarna har börjat men inga beslut är tagna, säger Ingrid Jonasson. Vi kommer inte att lägga oss platt i den kampen.
HANS DAHLQVIST

Mer läsning

Annons