Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lynn får inte det hjälpmedel hon behöver för att klara skolan

Annons

Synskadade Lynn Holst har nu påbörjat sitt sista gymnasieår. Men hon kan inte jobba självständigt. Trots att det finns hjälpmedel.
- Det känns som jag inte riktigt får samma chans som andra elever, säger hon.

Lynns problem började på högstadiet. Hon har en sjukdom som successivt försämrar hennes syn. Sedan hon började medieprogrammet på Hagagymnasiet har hon tvingats ha assistent. Lynn och assistenten Ann-Chi Åkerblom har sedan innan jullovet förra året försökt att ta fram teknik så att hon kan läsa själv under lektionerna. Ett textförstoringsprogram.
- Vi pratade med olika datakunniga på skolan. Vid upprepade tillfällen även med skolans IT-tekniker ända sedan i julas och trodde att problemet skulle lösas lätt. Men önskemålet har inte tillgodosetts av dessa personer eller förts vidare, säger Ann-Chi.

Vill läsa själv

Under tiden tvingas hon fortsätta vara Lynns ögon under lektionerna. Hon är tacksam för Ann-Chis hjälp men vill kunna läsa själv. Lynn vill inte ha andrahandsinformation. Dessutom tar det längre tid.
Droppen var när hon upptäckte att alla lärare inför det sista skolåret inte kände till hennes syn-skada.
- De får reda på den av mig och kan därför inte planera för olika hjälpmedel som behövs under kurserna, säger Lynn. Den informationen borde gå ut till nya lärare.
I våras kände de sig tvingade att skriva ned en lista inför höstterminen och hennes sista år i gymnasiet. Önskemål om textförstoringsprogram, motivering och hur skolan får tag i det fanns med.
- Vi hade serverat skolan allt på fat. Men inget händer ändå. Det känns deprimerande, säger Lynn.

Måste mejla

I hennes bärbara dator finns redan programmet hon efterfrågar. Men för att kunna nyttja det måste lärarna skicka informationen till henne via mejl. Det har med tiden blivit lite bättre men långt i från alla gör det jämt. Skolgången så här långt har därför känts knackig. Trots det har hon fina betyg.
- Det är svårt att uppskatta i vilken utsträckning min skolgång försvårats. Men det gör den förstås i ganska stor omfattning. Både praktiskt och teoretiskt. Men även moraliskt, säger Lynn.

KENNETH ISELI
0243-920 25
kenneth.iseli@daladem.se

Mer läsning

Annons