Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Man glömmer allt och tappar kunskaper”

Annons

Jakob Nikkhah, 17 år, läser högt på persiska. Han gillar lektionerna i modersmål. Men till hösten är språkträningen osäker. Minst fem elever måste ha modersmålsundervisningen. Annars lägger kommunen ner den.
Hittills finns fyra ungdomar som behöver lektionerna.

Jakob Nikkhah skriver i skrivboken, från svenska till persiska. Hans lärare Tooran Aslani är nöjd med resultatet.
- Jakob är så intresserad, berömmer hon.
Hans pappa är från Iran. Men det dröjde innan familjen förstod att sonen hade rätt till modersmålsundervisning. I sjuan fick han första lektionerna.
Jakob Nikkhah riskerar att bli utan språkträning med lärare nästa år. Bara fyra elever ska läsa persiska som modersmål på gymnasiet. Om ingen ytterligare anmäler sig upphör undervisningen.
Det har Tooran Asalani varit med om förut, hösten 2004. Då flyttade en elev och fyra ungdomar fick inte längre fortsätta undervisningen i persiska. De måste då vänta till någon mer elev anmälde sig.

Blir utan språkträning

Jakob Nikkhah vill inte vänta.
- Det skulle ju vara som att inte ha matematik på ett år. Man glömmer och tappar kunskaper.
Han pratar persiska med pappa hemma, men behöver ändå modersmålsundervisning, betonar Jakob Nikkhah.
- Jag vill kunna prata med mina släktingar i Iran.
Elisabet Sjögren är rektor på Hagagymnasiet. Hon hänvisar till gymnasieförordningen. Kommunen inte är tvungen att ordna modersmålsundervisning om eleverna är färre än fem. Undantag gäller för nationella minoriteters språk som finska, samiska och romani.

Men grundskoleförordningen och gymnasieförordningen ger ju elever rätt till undervisning i modersmål i sju år?
- Vi har direktiv från kommunledningen att hela tiden tänka på ekonomin. Det går före, säger Elisabeth Sjögren.

KARIN SIMONSSON
0243-920 21
karin.simonsson@daladem.se

Mer läsning

Annons