Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Medling löser konflikter

/

Annons

Mellan 30 och 40 gånger i månaden rycker störningsjouren ut när grannar larmat. Det gäller för Tunabyggens hyresgäster.
Men konflikter går så gott som alltid att lösa, erfar Lena Lundberg, marknadschef.
- Jag minns inte när någon senast måste avhysas på grund av störningsproblem.

De ökar inte och blir heller inte färre. Konflikter mellan grannar ligger ganska lika i omfattning från år till år i Tunabyggens runt 6000 lägenheter, säger Lena Lundberg.
Företaget anlitar ett vaktbolag som hyresgästerna kan ringa vid akuta problem.
Den som blir störd av en granne ska först kontakta områdesvärden. Värden pratar med parterna och redogör för vilka regler som gäller.
Tanklöshet ligger ofta bakom när någon blir störd. Även om det är tillåtet att spela musik fram till klockan 22.00 så kan ljudvolymen ändå vara för hög, framhåller Lena Lundberg.
Det är okej att ta en snabbdusch på natten efter ett arbetspass, men inte ett bad i en halvtimme.
Men ljud från små barn, spring över golvet, även babyskrik om nätterna ingår i vanligt vardagsliv och det måste andra hyresgäster tolerera, betonar Lena Lundberg.

Medling

Om grannar ändå inte kommer överens ordnar Tunabyggen medling. Marie Bonde, chef för internservice, och Jerker Larsson som arbetar för serviceavdelningen, håller i samtalen.
Deras erfarenhet är att parterna alltid kommer överens.
- Först kan det vara högljutt. Men när man sitter ner tillsammans så når man en kompromiss.
Nästan aldrig behöver de föreslå åtgärder, till exempel att en av parterna flyttar till en annan lägenhet.
Ingen särskild grupp av hyresgäster orsakar oftare eller upplever oftare störning, enligt Marie Bonde och Jerker Larsson.
- Det finns i alla åldrar och alla typer av familjer.

KARIN SIMONSSON
0243-920 21
karin.simonsson@daladem.se

Mer läsning

Annons