Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nödvändigt för att påskynda utbyggnad av Domnarvets bangård

Annons

Kommunen förskotterar sex miljoner för att påskynda utbyggnaden av dubbelspår till SSAB Tunnplåt.
Hela investeringen går på 60 miljoner. Resten, 54 miljoner, bidrar stålverket med.
- Förskotteringen är en förutsättning för att starta arbetet, säger Keith Bergström, byggchef på Banverket.

Bangården i Borlänge har nått kapacitetstaket. Inför en planerad utökning stålproduktionen hos SSAB från nuvarande cirka 2,7 till 3 miljoner årston 2010 måste åtgärder vidtas för att järnvägen ska kunna hantera de ökade volymerna.

Förskotterar

En utbyggnad av Domnarvets bangård finns planerad och en järnvägsplan är utarbetad. Problemet är att Banverket inte klarar att sätta spaden i jorden före 2012. Projektet finns på dagordningen 2012 och 2015. En ekvation som inte går ihop med SSAB:s planering.
För att sätta fart på investeringen har kommunen och SSAB i diskussioner med Banverket lagt ett förslag att förskottera beloppet. På onsdagen beslutade kommunens finansutskott att säga ja till att förskottera 6 miljoner kronor. SSAB är beredda att bidra med ett lån på 54 miljoner kronor.

Almallén försvinner

Domnarvets bangård byggs ut med två parallella spår in till Norra porten. Det betyder att almallén tas bort. En klassiskt vy för äldre borlängebor. Nya träd planeras längs spåren.
Enligt Keith Bergström inleds arbetet med dubbelspåren redan i höst. Han beräknar byggtiden till cirka 1,5 år.
- Utan en förskottering hade det inte varit möjligt att starta arbetat tidigare än vad som är angivet i den nationella banhushållningen, säger han.
Uppgörelsen innebär att kommunen ger Banverket ett räntefritt lån. Lånet betalas i takt med bygget enligt följande:
1, december 2008 1 miljon kronor.
2, maj 2009 2,5 miljoner kronor.
3, september 2009 2,5 miljoner kronor.

Enligt förslaget ska Banverket återbetala lånet i den takt anslagsmedel tillåter. I klartext betyder att kommunen får pengarna tillbaka under perioden 2012 till 2015. Den period som projektet finns med i den nationella banhållningsplanen.

HANS DAHLQVIST

Mer läsning

Annons