Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya järnvägsspår förändrar stadsbilden

/

Annons


Nu r det dags.
Almarna ska sgas ner.
Halva alln p hyttsidan vid SSAB frsvinner troligen den hr veckan.

Alln mot Norra Porten r lika gammal som Borlnge. Den planterades 1880. D hade man just startat Domnarvets jrnverk.
I Hushagen fanns ngra f av kaserner byggda och p hyttsidan dr almarna finns fanns ocks ngra kaserner.

Trdens tid ver

Det var en tid i Borlnge innan frsta gatlyktan, innan frsta banken, innan hattfabriken CTH fanns, innan Stora Kopparberg blir aktiebolag och 25 r innan den frsta fackfreningen kunde bildas.
Om trd kunde hra och tala skulle almarna kunna bertta hela Borlnges historia. Men nu r trdens tid ver.
I flera r har Banverket, SSAB och kommunen planerat fr att bygga ut bangrden vid SSAB.

Tv nya spr

Tv extraspr byggs p frn Hushagsgymnasiet och in p SSAB:s industriomrde. Under planeringen har det diskuterats olika stt att hantera almarna och den cykelvg som finns dr.
En cykelvg under jrnvgen blev fr dyr, en cykelvg lngre in mot SSAB:s omrde sger fretaget nej till.

En allrad kvar

- De har ftt tillstnd av lnsstyrelsen att hugga ner den ena raden. I beslutet ska de plantera lika mnga trd i Borlnge, berttar kommungeologen Sren Nystrm.
En rad ska allts bli kvar.
Fr gende innebr jrnvgsbygget att det r slut med promenad- och cykelvgen mot Norra porten. Nu mste man g under jrnvgen vid Siljansvgen och g genom Freningsparken.

90 miljoner

Totalt kostar projektet bortemot 90 miljoner och ska vara helt frdigt under nsta r. Med en utbyggd rangerbangrd kan SSAB lttare hantera den stor mngd tgtransporter till och frn omrdet.
NCC str fr frberedelserna med schaktning och breddning av bron vid Norra Porten.
- Vi kr igng den hr veckan, berttar Brje Pettersson vid NCC.


PER EKLUND
0243-920 28
per.eklund@daladem.se

Mer läsning

Annons