Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

. . . och bättre kan den bli

/
  • Niklas Rudholm är nybliven professor i nationalekonomi vid Högskolan Dalarna. I den egenskapen talade han om handel i sin invigningsföreläsning.FOTO: JOHNNY FREDBORG

Annons

Visst är Dalarna en bra region att driva handel i!
Och bättre kan det bli, genom att dra nytta av gränshandeln, att i ännu högre grad koppla ihop handel och turism, och evenemang som lockar besökare samt att tillåta externhandel.
- Kortsiktigt drabbar köpcentra centrumhandeln negativt. Men har man förmåga att satsa på annat i centrum så gå det bra!
Det säger Högskolan Dalarnas nyblivne professorn i nationalekonomi Niklas Rudholm i sitt installationsföredrag på fredagen.

I förra veckan fick Högskolan Dalarna sex nya professorer, däribland Niklas Rudholm som i sitt installationstal talade över frågeställningen; Är dalarna en bra region att driva handel i?
På den frågan svarade han ja direkt, genom att jämföra försäljningsindex där 100 visar att befolkningen i en kommun handlar allt sitt i sin kommun.
Men Borlänge har har en index på 146 vilket visar att mängder av kunder reser till kommunen för att handla. Goda index har också Malung med 116 , på grund av Sälenturismen, och Mora 116 med Vasaloppet.

”Äts upp”

- När ett företag som exempelvis Bil Tema undersöker nya platser att etablera sig på finns några avgörande faktorer; andra företagsvinster, tänkbar lönsamhet, möjlighet att ta sig in i på marknaden, kommunens företagsvänlighet samt infrastrukturen.
- Men i dag är det antingen små eller riktigt stora företag som etablerar sig på nya ställen. De som drabbas är medelstora butiker som ”äts upp” av den nya etableringen.
- Handel föder handel. Titta på England som förbjudit köpcentran. Dom har heller inte alls samma handelsutveckling som i Sverige. Etableringar påverkar också prisbilden. En etablering av exempelvis IKEA pressar priserna på kort sikt. Men på längre sikt driver den faktiskt upp priserna.

Vill veckohandla

Enligt Niklas Rudholm vill svensken veckohandla och gärna handla allt på ett och samma ställe. De små mysiga butiker som ofta efterfrågas, besöks visserligen av många kunder - men det handlas lite i dem.
Säkraste kortet för en etablering är att det finns ett evenemang som lockar många tillresande kunder i kommunen.
- Peace and Love som lockar mest ungdomar genererar ändå högre omsättning i butikerna. Frågan är om man kan utveckla den typen av aktiviteter i Borlänge.

Enkäter och intervjuer

Att oroa sig för Kupolen och centrumhandeln, såg Niklas Rudholm inga skäl för.
- Kupolen är ju egentligen ingen externhandel eftersom det ligger så nära centrum. I centrum måste man satsa på ett annat utbud. Enkäter och intervjuer måste genomföras för att se hur kvartersbutiker och lanthandeln ska bli morgondagens vinnare.
KERSTIN ERIKSSON
0243.92020
kerstin.eriksson@daladem.se

Mer läsning

Annons