Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna-Maria känner sig illa bemött av Apotekets personal

Annons

Anna-Maria Söderberg hävdar att Apotekets personal har fördomar mot människor som hämtar ut antidepressiva medel.
- De har behandlat mig illa utifrån vilka mediciner jag hämtat ut.

Apoteket är ett vardagligt inslag i Anna-Maria Söderbergs liv. Hon berättar att hennes liv de senaste sju åren har kantats av olika svåra trauman och tragedier, något som bland annat orsakat djupa depressioner.
- Jag måste gå dit och hämta ut mina mediciner som jag behöver för att må bra.
Men hon hävdar att Apotekets personal har fördomar mot människor som hämtar ut antidepressiva medel och mediciner för psykisk lindring.
- Jag känner mig dåligt bemött och det är ingen engångsföreteelse.

Konflikt

Senast nu i veckan hamnade Anna-Maria i konflikt igen med personalen på ett apotek i Falun. Det slutade med tårar för Anna-Marias del.
- De ville inte lyssna klart på mig, jag känner mig förlöjligad helt enkelt.
Apotekets datasystem där alla recept läggs in hade orsakat ett intervallfel på Anna-Marias recept och personalen påstod att hon redan varit och hämtat ut sin medicin för den här månaden.
- De kunde inte ta på sig att de gjort fel.
Anna-Maria sa till personalen att hon kände sig kränkt och illa bemött.
- Då svarade dom att "det kan vi inte göra någonting åt".
Hon berättar att de svarade att de bemöter alla lika.
- Om de bemöter alla lika är det skrämmande.

"Rent maktspel"

Anna-Maria äter receptbelagda mediciner som blivit utskrivna från en privatläkare i ett annat län. Hon berättar att psykiatrin helst inte vill ge människor den medicin hon använder, ett slags bensopreparat, eftersom den kan vara beroendeframkallande.
- Alla människor bär en historia om varför du står där och ska hämta ut medicin, jag har inte samma historia som grannen som ska hämta ut antibiotika för sin halsfluss.
Hon berättar att det inte bara är en person på Apoteket som beter sig så här illa utan de flesta. Men hon påpekar även att det finns guldkorn "som är fantastiska".
- Det är ett rent maktspel de håller på med.

Lika respekt

Hon berättar om en annan händelse när personalen på Apoteket inte ville ringa hennes läkare och dubbelkolla receptet om allt var korrekt.
- De sa att de inte hade tid att söka någons läkare.
Men Anna-Maria hade bokat en telefontid med sin läkare i förväg och först då gick personalen med på att ta samtalet från Anna-Marias egen mobiltelefon. Receptet visade sig stämma. Hon är trött på den ständiga upprepningen varje vecka när hon ska hämta ut sin medicin. Ofta tar hon flera nummerlappar för att hon inte klarar av att bli expedierad av alla.
- Man kan inte bemöta alla lika men man kan bemöta alla med lika respekt.
Anna-Maria hoppas att personalen kommer ändra sin attityd när hon hämtar ut medicin i fortsättningen.
- Det måste finnas plats för alla människor, inte bara de som är stöpta i samma form.
DD har förgäves sökt Apoteket för en kommentar men pressansvarig fanns inte på plats.

ANGELICA LINDVALL
angelica.lindvall@daladem.se

Mer läsning

Annons