Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen sparar pengar och får mer kompetenta inhoppare

Annons

Den 15 oktober startar Vikarieförmedlingen sitt arbete i Falun. I första hand ska ordinarie personal som har lite att göra kunna rycka in och vikariera där behov finns. De som redan har lovat att vikariera på andra ställen ingår också liksom timvikarier.
- Det är inte så att alla ska hoppa hit och dit hela tiden, säger Vikarieförmedlingens nytillträdda chef Johanna Ax.
Systemet kommer att omfatta cirka 3 500 av kommunen cirka 5 000 anställda.

Ett systemskifte är på gång inom kommunen. Större delen av de anställda kommer att få vänja sig vid att hoppa in där det behövs. Det handla om att kommunen ska minska antalet arbetstimmar för vikarier och i stället sätta in ordinarie personal från annat håll. Kommunen sparar pengar och får mer kompetenta vikarier. För personalens del betyder det att man måste bli mer flexibel.

Studiebesök

System med vikarieförmedling finns i andra kommuner. Från Falun gjorde man studiebesök i Kristinehamn i februari, systemet hade införts i januari, i mycket större skala än Falun tänker starta.
- Det var kaos, berättar personalchef Inger Klangebo. Personalen var inte med på båten. Alla hade börjat cykla till jobbet för att slippa åka till andra arbetsplatser. Vi vet att allt möjligt kommer att lyftas upp i ljuset när man gör en sådan här förändring, men vi är också tydliga med att säga att det här kommer att ta tid. Mycket är förknippat med attityder.

Introduktion

Johanna Ax var också med i Kristinehamn.
- Vi vill dämpa oron, säger Johanna Ax. Vi ska värna om våra anställda. Alla som ska arbeta på ett nytt ställe ska ha en introduktion. Allt bygger på gott samarbete med de olika enheterna. Men det är ett helt nytt tänk och många är nog lite nervösa.

”Jättespännande”

Johanna Ax, som tidigare jobbat på personalkontoret, har haft sitt nya jobb sedan semestern.
- Jag tycker att det ska bli jättespännande och jag tror att det finns en stor potential för att vi ska lyckas. Jag tror på detta.
Det är alltså meningen att större delen av kommunens anställda, både vikarier och fasta ska omfattas. 15 oktober är det socialförvaltningen och omsorgsförvaltningens anställda som kommer med, cirka 1500 personer.

”Arbetsdip”

Vikarier i första hand tas från personal som fått tillfälliga ”arbetsdip”. Exemplet är ett äldreboende där flera gamla hamnat på sjukhus och personalen fått mindre att göra.
I andra hand ska de 400 som har lovat att arbeta på andra enheter kallas in. I tredje hand poolanställd personal, i dag 25. I fjärde hand personal med ofrivillig deltid som vill vikarier på andra enheter och i sista hand ska timanställda tas in.
- Vi kommer att behöva timvikarier även i framtiden, men kanske inte lika många, säger Inger Klangebo.
- Vi börjar med de ordinarie anställda, att nyttja arbetstid som är över, säger Johanna Ax. Vi ska också plocka in alla verksamheters timvikarier i systemet.
Efter årsskiftet kommer vikariepolen också att omfatta skolan med lärare, trafik- och fritidsförvaltningen, Kommunservice och sist kom kultur- och ungdomsförvaltningen in, sammanlagt ytterligare cirka 2 000 personer.
EVA HÖGKVIST
023-475 84
eva.hogkvist@daladem.se

Mer läsning

Annons