Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kurva på riksväg 50 så tvär att farten bör sänkas från 110 till 80

/
  • Nu finns det teknisk bevis på att kurvan vid Djurskuhuset på riksväg 50 mellan Tallen och Falun är feldoserad.FOTO: STAFFAN BJÖRKLUND

Annons


Upp till vart tionde trafikddsfall kan frebyggas genom att bygga om farliga ytterkurvor.
Det menar Johan Granlund, vid statliga Vectura, som haft i uppdrag att mta hlso- och skerhetsrisken p belagda vgar.
Kurvan p riksvg 50 vid Djursjukhuset r s tvr att dr br hastigheten genast snkas frn 110 till 90 km/tim.

- Hastighetsgrnsen br snkas s att sidkraften dmpas till acceptabel riskniv.
- Kurvan r helt enkelt inte utformad fr sker frd i hgre hastigheter och det r frvnansvrt att det str 110 km/tim som skyltad hastighetsgrns p strckan Tallen-Falun, sger Johan Granlund.
Johan Granlund har deltagit i ett EU-projekt och studerat hur stor hlso- och skerhetsrisken r p dligt underhllna/utformade vgar.
- Vi har mtt 35 000 kilometer vgar med ett mtinstrument som inte enbart mtt sprighet p vgytan utan ocks kollat lutningen och p det viset gjort en versiktlig analys av vgutformningens inverkan vid kurvor, sger Johan Granlund.

Omskriven kurva

Redan i januari 2006 skrev DD att fem olyckor intrffat i samma kurva, endast cirka tre mnader efter att vgen invigts.
I dag r olycksstatistiken uppe i 27 olyckor enligt Rddningstjnsten DalaMitt, som ocks rekommenderat Vgverket att snka fartgrnsen till 90 km/tim mellan Tallen och Pilborondellen.
Enligt DD:s artikel i januari 2006 ansg Vgverket att det inte var fel p kurvan utan att de fem avkningarna i kurvan berott p slumpen.

Olycksstatistik finns

Brje Holmberg, olycksutredare vid Rddningstjnst DalaMitt har sammanstllt olycksstatistiken p strckan Tallen-Falun.
- Vi har skickat olycksanalysen till Vgverket och anser att man br snka hastigheten. Det som Vgverket gjort sen den senaste olyckan den 11 november 2008, r att man mlat i durrande rnder i vgbanan fr att snka hastigheten. Men fortfarande finns 110-skylten kvar, sger Brje Holmberg.
Dala-Demokraten har skt Vgverket och ftt beskedet att den person som haft med vgstrckan att gra har gtt i pension och ngon annan kan fr tillfllet inte lmna ngon upplysning om problematiken p vg-strckan.
- Det r lnsstyrelsen som beslutar om fartbegrnsningar, men vgverket ska ta initiativet.
Hastighetsskylten p en vg rekommenderar hgsta tilltna hastighet, men till sist r det upp till fraren att bestmma fart efter vglag, sger Lennart Helsing, pressansvarig p Vgverket.


RITA LARSSON
023-475 97
rita.larsson@daladem.se

Mer läsning

Annons