Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarstudenter vill ha fler lärarledda lektioner

/
  • Vill ha fler lärarledda lektioner. Från vänster Amanda Johansson, Johan Larsson, Erik Brunnert-Walfridsson och Sara Pontén.  FOTO:STAFFAN BJÖRKLUND

Annons

Amanda Johansson går tredje terminen på lärarprogrammet. Vissa veckor har hon bara två lärarledda lektioner i veckan.
- Jag hade lika gärna kunnat pendla från Söderhamn den här terminen, säger Amanda som tagit initiativ till en programförening för lärarprogrammet.

- De säger att det är gratis att plugga. Men jag har flyttat runt 15 mil för att bli lärare, lämnat familj och vänner. Då kräver jag lite mer än två timmar med en lärare i veckan och resten ensamma hemstudier eftersom gruppen är spridd över hela Dalarna.
Nu ska hon och fyra andra lärarstudenter lägga upp en plan den nya förenigen.
- Den har tre mål; en bättre lärarutbildning med minst åtta timmar lärarkontakt i veckan, att visa studenterna vilka rättigheter de har till scheman i tid, rimliga tider för tentor och dylikt och att verka för trivsel bland studenterna.
Lärarprogrammet är högskolans största med runt 1 200 studenter i höstas. Det behövs ett utskott under kåren, betonar Johan Larsson som också ingår i gruppen.
- Två lärarledda lektioner i veckan är rena distansundervisningen. Det är inget fel på distansundervisning men det var inte det vi valde, betonar han.
När det är lärarledd undervisning är det ofta en videoinspelad föreläsning som eleverna följer från sina egna datorer, berättar han.
En aldrig så bra inspelad föreläsning kan inte ersätta en bra lärare, tycker han och övriga i gruppen.

Stora skillnader

Det skiljer däremot mycket mellan olika kurser och olika inriktningar på lärarprogrammet, betonar de.
- Vissa terminer har jag haft lärarledd undervisning två gånger i veckan, andra terminer fyra gånger, berättar Erik Brunnert-Walfridsson som också jobbar för den nya föreningen.
Sara Pontén ingår också i gruppen. Hon går lärarprogrammet med inriktning idrott och har fler lärarledda undervisningstimmmar än övriga.
- Det brukar vara 3-4 dagar i veckan.
De tycker att det är viktigt att den som själv ska undervisa får undervisning av lärare på plats i så stor utsträckning som möjligt. Och de är rädda att kvaliteten urholkas om lärarutbildningen blir alltmer av distansundervisning.
De är däremot nöjda med lärarprogrammet som helhet.
- Den verksamhetsbaserade undervisningen - praktiken - är väldigt bra. Du knyts till en skola som du sedan kan komma tillbaka till. Du får in en fot och det blir mycket lättare att komma in bland lärare och elever, säger Erik Brunnert-Walfridsson.
KRISTINA VAHLBERG

Mer läsning

Annons