Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Man måste hoppas att läget vänder” • ”Vi ser med tillförsikt på framtiden”

Annons

- Än är vi inte oroade över finanskrisen, utan är försiktigt optimistiska, säger Hans Ahlin, projektledare, och Kjell Grundström, affärsutvecklare för Främby hallar.
De ska få fart på industriområdet när Scania flyttar.

De största företagen på industriområdet Främby hallar, där Scania fortfarande har verksamhet kvar, drabbas av finanskrisen mer eller mindre.
- Hos oss på Zakrisdalsverken berörs tolv visstidsanställda.
De kan tyvärr inte få någon förlängning, några kan få stå kvar som vikarier, säger Håkan Zetterström, platschef.

Nya maskiner

Företaget har 120 anställda och tillverkar framaxelkomponenter till Scania och Volvo, vilket utgör cirka 60 procent av årsomsättningen.
- Vi följer prognoserna noggrant och anpassar bemanningen därefter, säger Håkan Zetterström.
De miljoninvesteringar som företaget planerat fortsätter.
- I nästa vecka kommer nya maskiner, som gör att vi kan öka kapaciteten.
I januari räknar vi med att maskinparken är komplett.

Leax kör på

Hoppas att finansläget stabiliseras. Hur det ser ut om ett halvår är det ingen som vet, säger Håkan Zetterström.
Leax Group tillverkar också delar till fordon och har också Scania som kund.
- Vi har hittills inte påverkats av finanskrisen, utan behåller våra 130 anställda.

Positivt

Men vi märker en avmattning mot fordonsindustrin.
Drabbar det oss måste vi göra en omprövning, säger Hans Jansson, vd.
Företaget rullar på och är fortsatt positiva.
I november installeras ett hypermodernt måleri, som gör att kapaciteten kan öka ytterligare.
- Våra investeringar fortsätter vi med.
Man måste hoppas att läget vänder, säger Hans Jansson.

DynaMate AB

- Vi är dotterbolag till Scania och sysslar med produktionsstöd och fastighetsunderhåll.
Indirekt kommer vi att drabbas eftersom vi är underleverantörer åt Leax och Zakrisdalsverken.
Vi har också ett gäng inhyrd personal på Scania.
Vi har också andra kunder, säger Håkan West, chef för underhåll Dalarna.
Företagets drygt 40 anställda tror han inte berörs av krisen, eventuellt kan två personer, inhyrda på Scania, få gå.

Svenska Mektek AB

Mektek har ett tjugotal anställda, är dotterbolag åt DynaMate AB och sysslar med industriservice och skräddarsyr industriprojekt.

Oklart läge

Båda företagen är lokaliserade i samma lokal på industriområdet.
Nyligen fick företaget en order på 4,7 miljoner av Atlas Copco och har inga planer på att varsla någon.
- I nuläget vet vi inte vad krisen innebär.
Vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Håkan West, talesman för båda företagen.



rita larsson
rita.larsson@daladem.se
023-475 97


Mer läsning

Annons