Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolklasser har temadag vid gruvan - får lära sig om brott och straff på 1600-talet

Annons

Gatlopp, spöstraff och halsjärn.
Mellanstadieelver från Falu kommun har fått lära sig vad straffen kunde vara för den som begick brott på 1600-talet.
Detta är en del av samarbetet mellan kommunen och Stiftelsen Stora Kopparberget, för att få ungdomar intresserade av gruvan och dess historia.

Under tre veckors tid har ett program hållits vid Falu gruva. Målgruppen är elever i årskurserna fyra och fem. 450 elever har deltagit i programmet, som avslutades i går. Programmet innehåller en visning av gruvan, en teater-workshop samt en konstnärlig bit.
- Vi har hållit på i tre veckor. Man kan säga att vi började i snö och avslutade i solsken, säger konstpedagogen Ewa Lindgren, som låter eleverna måla med färg som blandats ut med färg, för att få en gruvlik känsla.
Det är första året som programmet arrangeras och Anna-Lena Grusell, chef för besöksnäringen vid Falu gruva, hoppas på en fortsättning.
- Vi vill gärna fortsätta. Det här projektet är ett sätt att hålla världsarvet levande, säger hon.

Gruvrättsprotokoll

Vid DD:s besök är det klass 5A från Gruvrisskolan som tagit plats på skådeplatsen för teater-workshopen, som handlar om brott och straff. Museipedagogen Yngve Sundén tar med sig eleverna tillbaka till 1600-talet. Eleverna delas in i grupper och får gruvrättsprotokoll som visar autentiska brottmål som har nästan 400 år på nacken.
- Det enda vi vet är att de här personerna levde här vid gruvan och att de blev dömda för dessa brott, säger Yngve Sundén.
Eleverna delas in i grupper, får klä sig i medeltida kläder och sedan spela upp en liten teaterpjäs som visar hur de tror att respektive brott har gått till.
- Vårt fall handlar om en pojke som har slagit en annan pojke. Året var 1665, berättar Johanna Käll.

Hur är det att ha medeltida kläder på sig?
- Jodå, det är kul. Men det blir varmt och stickigt, fortsätter Johanna.
När alla teaterakter är spelade får eleverna utvärdera vad de har lärt sig.
- Det var hårdare och mer annorlunda straff förr, konstaterar de och syftar på exempel som stupstock, gatlopp och att bli fängslad i en kista i flera dagar.


PÄR SÖNNERT
023-475 61
par.sonnert@daladem.se

Mer läsning

Annons