Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svärdsjöelever uppför sig värst • ”Det vore katastrof om någon blir överkörd”

/
  • Conny Wallblom tycker om att köra skolbuss och tycker om barn. Men han är bekymrad över tilltag som är både farliga och kostsamma.FOTO: STAFFAN BJÖRKLUND
  • -- Det gäller att vara beredd hela tiden, säger Conny Wallblom. Jag har inga större problem, men vissa chafförer är mycket utsatta.

Annons

Skolelever knuffar ut andra barn framför den rullande skolbussen. Chauffören bombarderas med snöbollar när dörrarna öppnas.
Inne i bussen försöker några blända busschauffören med laserstråle i backspegeln. Säten skärs sönder. Någon eller några plingar för stopp på varje hållplats, fast ingen ska stiga av.

- Sattyg och skadegörelse går i vågor, just nu utmärker sig Svärdsjöskolan, säger Björn Floresjö på Dalatrafik.
För en tid sedan fick av busschaufför nog av eleverna från Svärdsjöskolan. Chauffören stannade bussen och klev av.
En annan busschaufför, Conny Walblom, har kört buss sedan 2000. Han kör skolskjuts till Svärdsjöskola och Bjursås skola.
- Det är som dag och natt, bjursåseleverna är som en dröm, säger Conny Wallblom. En lärare står och väntar med elever, de är lugna. Ingen knuffas, ingen kastar snö

”Ungar är ungar”

- I Svärdsjöskolan släpps eleverna ut långt innan bussen kommer. Ingen vuxen finns med dem. Man ser att vissa ungar är utsatta och rädda, de står och väntar långt ifrån gruppen. Det är snökastning och alla är uppstressade när bussen kommer.
Han berättar om snöbollar, laserpekare i backspegeln så chauffören blir bländad, sönderskurna och nedklottrade säten och tjuvtryck på stoppsignalen.
- Plingandet är jobbigt, det finns ju barn som vill hem men alla dessa stopp gör att resan tar mycket längre tid, säger Conny Wallblom.
Conny Wallblom vill inte lägga allt ansvar på eleverna.
- Ungar är ungar, skolan måste ta ansvar och vi har sagt till massor av gånger. Det blir bättre en tid, men så återkommer problemen.

Tar alla platser

Han berättar om ett annat specifikt Svärdsjöproblem.
- Skolan släpper ungarna tidigare så de kan åka med en ordinarie buss. Då tar barnen upp alla platser så övriga resenärer får stå, ingen reser sig ens för en gammal, handikappad person.
Eftersom skola inte meddelat att barnen fått sluta tidigare kommer sedan skolbussen och får gå tom. Det här kostar ju samhället pengar.
Björn Floresjö, trafikchef på Dalatrafik, bekräftar problemen. Han säger att det går i vågor, generellt är det ofta mer problem i slutet av terminerna.
- Det är ett stort bekymmer. Förra veckan blev en skolbuss i Långshyttan söderskuren. Det kostar mycket att reparera. Allt man kan tänka sig förekommer, det finns ingen respekt.
- Det vore ju en katastrof om ett barn skulle bli överkört för att andra knuffat honom/hennes framför bussen, säger Björn Floresjö.

Kontaktgrupp

Han säger att det finns många elever som sköter sig utmärkt och att problemen brukar flytta sig.
- Just nu är det Svärd-sjöskolan som utmärker sig och jag vet att Swebus varit i kontakt med skolan ett antal gånger.
Om busschaufförer har det för jobbigt brukar de få stöttning av en kontaktgrupp, som åker med i bussen.
- Då blir det lugnare, säger Björn Floresjö, så visst hjälper det om det finns vuxna ute och väntar med eleverna, men det är ju en resursfråga.
Skadegörelse på skolbussarna kostar stora summor, ett av Dalatrafiks mål är att skadegörelse ska åtgärdas snabbt i förhoppningen att snygga, fina bussar ska verkar avskräckande på dem som vill förstöra.

Mer läsning

Annons