Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulla, 73 år, blev utan bostadsbidrag - ringde till kundtjänst utan resultat

Annons

Om du har problem med försäkringskassan: Ring inte kundtjänst - pröva med ekonomidirektören istället. När Ulla Sundström som vanligt fick sitt utbetalningsbesked var pensionen där men bostadsbidraget fattades. Efter att hon hört av sig till DD fick hon dock ett snabbt besked.

- Nu ringde de och sa att jag får pengarna nästa vecka. Hon som ringde sa att DD hade hört av sig, säger Ulla Sundström.

Ulla Sundström, som är 73 år gammal, har bott i sin lägenhet i Hosjö i 20 år. I maj meddelade försäkringskassan att hennes bostadsbidrag skulle omprövas och hon ombads att skicka in en ny ansökan.

I juni fick hon sedan sitt utbetalningsbesked. Normalt brukar hon få ungefär 9400 kronor i pension och bostadsbidrag. Men den här gången fattades bostadsbidraget på 3800 kronor.
- Då ringde jag till försäkringskassan. De sa att de hade tagit emot min nya ansökan den 19 maj och att de hade 30 dagar på sig att besluta. Eftersom det inte hade gått 30 dagar ännu nöjde jag mig med det svaret, säger Ulla Sundström.

När pensionen kom strax före midsommar fattades ändå bostadsbidraget. Igår ringde hon därför upp försäkringskassan ännu en gång.
- Då sa de att mitt ärende inte hade varit uppe till beslut än, säger Ulla Sundström.

Eftersom hyran ska betalas på måndag och inga pengar fanns bestämde sig Ulla Sundström för att kontakta DD som i sin tur ringde upp Sture Hjalmarsson, ekonomidirektör på försäkringskassans kontor i Stockholm.

Enligt Sture Hjalmarsson är det normalt att bostadsbidraget omprövas ungefär en gång per år eftersom reglerna är utformade så. Men han har svårt att förklara varför Ulla Sundström inte fått sina pengar eftersom han varken får eller kan kommentera enskilda fall.
- Men om det är så att vi har varit försenade i vår handläggning så är det otroligt beklagligt, säger han.

Men vad tycker du att hon ska göra. Hon måste ju betala sin hyra på måndag?
- Det är ju en mycket svår fråga att svara på när man ställer den så där. Men vi måste hålla våra handläggningstider och det har vi inte gjort i det här fallet, vilket givetvis är helt oacceptabelt. Hon måste helt enkelt agera och ringa upp oss igen, säger Sture Hjalmarsson.

Men när DD påpekar att Ulla Sundström, som lider av astma och använder rullator på grund av sin dåliga rygg, redan ringt flera gånger lovar Sture Hjalmarsson att han ska ordna så att hon istället blir uppringd.

Efter några timmar ringer försäkringskassan upp Ulla Sundström och meddelar då alltså att hennes bostadsbidrag kommer nästa vecka.
- Man märker ju att det händer något när man kontaktar tidningen istället, säger Ulla Sundström.

Frågan är kanske om någon annan blev utan pengar på grund av att Ulla Sundström fick gå före i kön när hon ringde till DD.

LINUS HELLERSTEDT
023-47508
linus.hellerstedt@daladem.se

Webbfråga: Är det rimligt att man löser sina problem snabbare genom att ringa till DD än till kundtjänst?

Mer läsning

Annons