Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- "En rockad i produktionen"

/
  • Hellefors Bryggeri producerar 130 miljoner liter dryck. Spendrups tidigare bryggerier 330 miljoner liter.FOTO:PRESSBILD

Annons

Spendrups köper Hellefors Bryggeri för 140 miljoner kronor och blir därmed Sveriges största bryggeriföretag.
-- Köpet innebär en rockad i produktionen, sade vd Jens Spendrup när han tillkännagav nyheten på Loka Brunn.
Loka ska inte längre produceras i Grängesberg. Istället ska produkter ur Hellefors Bryggeris sortiment tappas på bryggeriet i Grängesberg.

-- Vi tänker producera Loka vid källan och det gör vi genom att dra en ledning från Loka Brunn till Hällefors, säger vd Jens Spendrup.
När Hellefors Bryggeri börjar producera Spendrups volymmässigt största märke Loka, så får Grängesberg istället producera en del av de märken som tappats vid bryggeriet i Hällefors.
-- Vi kommer att producera varorna där det faller sig mest lämpligt. Vi kommer successivt att flytta om, säger Jens Spendrup.
En vattenledning från källan i Loka Brunn och Hellefors Bryggeri kommer att skapas, men när den är klar kan Jens Spendrup inte säga. Han spekulerar i månader eller lite över ett år.

Största bryggeriföretaget

Hellefors Bryggeri är stora på cider, vatten, läsk och juicer, men har också saft och kräm. I och med köpet blir Spendrups nu den dominerande aktören i Sverige när det gäller leveranser av handelns egna märkesvaror. Hellefors Bryggeri producerar i dag för Coop, Ica och Axfood.
-- I Spendrups bestämde vi oss förra året för att satsa ännu mer på vatten, juice och läsk, säger Jens Spendrup.
-- Det är ett stort dryckesföretag som skapas på det här viset. Vi blir det volymmässigt största företaget i Sverige, fortsätter han.

Stordriftsfördelar

Köpet innebär stordriftsfördelar, och en varumärkesförstärkning av Loka, men Jens Spendrup är också noga med att framhålla miljövinsten med vattenledningen. Tidigare har 2000 tankbilar vatten årligen gått till bryggerierna i Grängesberg och Vårby.
Då Hellefors Bryggeri blir en del av Spendrups kommer det att dras ner på ekonomi och administration vid Hellefors Bryggeri.
Kommer produktionen i Grängesberg att drabbas bemanningsmässigt?
-- Nej, några sådana tankar finns inte, säger Jens Spendrup.

Även kaffe?

I och med att Hellefors Bryggeri producerar saft och kräm så får Spendrups ett nytt segment i sitt sortiment. Vid presskonferensen togs också ryktet upp om att Spendrups är intresserat av att ge sig in i kaffebranschen. Av svaren av döma så kan ryktet vara sant.
-- Vi vill bredda oss på dryckesområdet. Vi är ju en stor distributör till restauranger och en stor del av ett bryggeriföretags kostnader ligger i att distribuera. Jag brukar säga att det är billigare att dela en taxi, än att åka ensam. Om vi kan ha ett bredare sortiment med oss till restaurangerna, så skapar vi ju lönsamhet bara där, avslutar Jens Spendrup.

ANDERS BJÖRKLUND
anders.bjorklund@daladem.se





Mer läsning

Annons