Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritiska synpunkter när skolfrågan diskuterades iGrängesberg

/

Annons

Den sämsta skolutredningen som gjorts och ett förslag som enbart leder till ännu fler tomma lokaler som kostar kommunen stora pengar.
Detta var ett par av de kritiska synpunkter som framfördes när s-föreningen i Grängesberg diskuterade det nyligen presenterade skolutredningsförslaget. Men det presenterades också förslag till alternativ lösning.

Ett 20-tal personer kom till mötet som s-föreningen hade kallat till i kommunalhuset på tisdagskvällen. Det rådde ingen tvekan om vad grängesbergarna tyckte om utredningsförslaget som bland annat innebär en avveckling av högstadiet vid Parkskolan i Grängesberg.
Den som gick längst i sin kritik var Karl-Erik Anestedt.
- Det är den sämsta skolutredning som gjorts. Bland annat finns det inget bakgrundsmaterial med. Jag är mycket besviken på de politiker som varit med i utredningen, sade Anestedt.

Bygdens utveckling

Ulf Persson menade att utredningen såg enbart till de ekonomiska aspekterna och att man måste gå åtminstone ett par steg längre.
- Det behövs även en utredning som tittar på barnens väl och ve samt vad en nedläggning av skolor innebär för bygdens utveckling, sade han.
Samtliga mötesdeltagare var införstådda med att elevantalet i kommunens skolor minskar kraftigt och att något därför måste göras. Men man var mycket kritisk till den brådska som tydligen råder när det gäller beslut.
Redan idag, onsdag, ligger ärendet på social- och utbildningsnämnden för beslut.
Ingvar Henriksson menade dock att det finns förhållandevis gott om tid att komma med andra förslag.
- Frågan ska även behandlas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige så det finns tid att komma med förslag. Men då ska det vara konkreta förslag som vi kan ta till oss, sade Ingvar Henriksson som även antydde att det hänt en del saker sedan utredningsförslaget presenterades. Beträffande konkreta förslag menade Karl-Erik Anestedt att en möjlig väg att gå är ett annat ”tänk” när det gäller uppdelningen av elever i olika stadier.
I stället för låg-, mellan- och högstadie föreslog en uppdelning i förskoleklass-årskurs 3 och årskurs 4-9.

Två skolor

- Då skulle årskurs 4-9 kunna gå på Parkskolan och förskoleklass-årskurs 3 på Stallbacken eller Björkås. Det skulle innebära att vi får behålla två skolor i Grängesberg i stället för en som ligger i förslaget, sade Anestedt.
Flera mötesdeltagare tycktes ta till sig förslaget. Ingvar Henriksson menade att det var värt att titta på. Och Ulla-Britt Mikaelsson ansåg att detta ”tänk” skulle kunna vara något även för skolorna inne i Ludvika. Säkert är inte sista ordet sagt i frågan.
Lite konstigt förefaller det dock att utredningsförslaget ska behandlas av social- och utbildningsnämnden redan idag, nu när en konstruktiv debatt kring problemet med vikande elevunderlag tycks ha kommit igång.
OVE ANDERSSON
023-476 36
ove.andersson@daladem.se

Mer läsning

Annons