Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Mår du uruselt eller utmärkt?

Annons

På några av ABB Fullservice:s avdelningar mäts det hur bra personalen mår vid arbetsdagens slut.
Vid utgångarna hänger formulär där de anställda kryssar i betyg på hur man mår efter det avslutade arbetspasset.
Syftet är att få en bättre arbetsmiljö, och att tidigt ta tag i problem om det framkommer att personalen mår sämre.

Det är viktigt att jobba förebyggande både mot psykisk och fysisk ohälsa. Ett sätt att göra det på kan vara att kontinuerligt mäta hur personalen mår vid arbetsdagarnas slut. Det gör man vid några avdelningar på ABB Fullservice i Ludvika.
- Vi mäter förstås sjukfrånvaron, men så har vi också må bra-mätningarna, säger Kent Jonsson som är chef på ABB Fullservice transportavdelning.

Arbetsmiljöfrågor

När en anställd går hem får den kryssa i om den mår: 1. Uruselt, 2. Sådär, 3. Bra, 4. Mycket bra, 5. Utmärkt.
Varje vecka sammanställs resultaten för de olika avdelningarna på Fullservice, men också för hela enheten i stort. Kent Jonsson har möte med sin grupp på transportavdelningen var 14:e dag. Där kan han ta upp arbetsmiljöfrågor med en samlad grupp. Målet för alla avdelningar är att snittet i må bra-mätningarna inte ska ligga under 3,5.

Utvärderingar

- Om vi är på väg ner kan jag ta upp det med gruppen och diskutera vad det beror på. Och även om snittet är bra så kan ett par personer må dåligt och då kan jag fråga om de vill snacka om det, berättar Kent Jonsson.
Men kan det inte vara svårt att i må bra-mätningarna skilja på om ens mående beror på privatlivet eller jobbet?
- Jag tror att det är svårt för människor att bara slå på och av mellan jobb och privatliv. Själv går jag igenom dagen och ser på hur jag mått under förmiddag, lunch och eftermiddag. Annars blir det för mycket pendlingar i mätningen, säger Kent Jonsson som alltså inte låter de sista fem minuterna på dagen vara avgörande för hur han kryssar i må bra-formuläret.

Inte alla avdelningar

Det är dock inte alla avdelningar på ABB Fullservice som använder sig av må bra-formuläret. I dag fyller 6 av 11 avdelningar i formuläret. Det bygger på frivillighet och mätningarna började förra våren.

Olika mätningar

Samtidigt görs andra mätningar på saker som påverkar stämningen på arbetsplatsen och välbefinnandet hos de anställda.
Strultiden, det vill säga tiden som går åt till allmänt krångel och att leta efter saker mäts. Arbetsordertiden är ett annat exempel på vad som mäts. Med Arbetsordertid menas den tid som går åt till att utföra själva orderna som kommer in och arbetsordertiden ska ligga mellan 82-84 procent av arbetsdagen. Övrig tid ska de anställda ha till att utföra eget jobb internt på avdelningen som renovering, och att skapa ordning och reda, men den är också för kompetensutveckling och kurser.
- Vi har jobbat mycket med att ha rätt antal anställda. Har vi för många order över från dagen före så är vi för få. Har vi å andra sidan inget över, så är vi för många, säger Kenneth Lindén som är platschef på ABB Fullservice.

Vill vara referensanläggning

Apropå kurser så kan de anställda på Fullservice få gå på friskvårdsföreläsningar där teman kan vara allt från mat, motion, stress, sömn och tankens kraft.
Kenneth Lindén berättar att man för några år sedan satte upp en vision som går ut på att personalen ska trivas och må bra, samtidigt som kunderna ska bli nöjdare. Personal som mår bra, bemöter oftast kunder bättre än personal som inte mår bra.
- Vi vill vara en referensanläggning vad gäller arbetsmiljö, förklarar han.

ANDERS BJÖRKLUND
anders.bjorklund@daladem.se

Mer läsning

Annons