Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Men transportutsläppen ökar totalt Långt kvar till EU:s mål 120 g/km

Annons

De nyregistrerade bilarna i Västerbergslagen släpper ut mindre koldioxid än tidigare.
Bensin-, diesel, etanol- och gasbilarna i Ludvika släppte 2007 ut 3,6 procent mindre koldioxid än föregående år, och i Smedjebacken låg den siffran på 4,7 procent.

Av Sveriges 290 kommuner så placerar sig Ludvika på 229:e plats vad gäller utsläpp från nyregistrerade bilar (199:e plats om statistiken endast avser bensin- och dieselbilar). Smedjebacken placerar sig på plats 160 ( 121:a plats om statistiken bara avser bensin- och dieselbilar).

Långt till EU:s mål

Men det är en lång väg kvar att gå innan de båda Västerbergslagskommunerna nått EU:s mål som säger att nya bilar max ska släppa ut 120 gram per kilometer. I Ludvika släpper de nya bilarna ut i genomsnitt 181 gram koldioxid per kilometer, och i Smedjebacken 176 gram per kilometer.
- Andelen bilar som drivs med förnybara drivmedel ökar, men i jämförelse med övriga Europa köper vi fortfarande förhållandevis stora bilar med hög bränsleförbrukning, säger Carl Magnus Berglund på Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Utsläpp ökar

En förändring av transportvanorna är dock ett måste för att få ner de totala utsläppen:
- Det är mycket bra att utsläppen från nya bilar minskar, men samtidigt äter den ökade trafiken och de växande utsläppen från godstransporter upp vinsterna. De totala utsläppen ökar oroväckande snabbt, säger Lars Nilsson som är miljödirektör på Vägverket.

FOTNOT:
Utsläppen från nyregistrerade bilar i Dalarna mins-kade med totalt 4,6 procent 2007.

Mer läsning

Annons