Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker vill tillsätta informations- och kommunikationschef

Annons

Kommunalråd Maria Pettersson, s myser över beskedet att SVT nu börjar spela in Sommartorpet 2008 i Björnhyttan. Med start måndag den 9 juni och tio veckor framåt kommer en miljon SVT1-tittare att sitta framför tv:n och se den gamla vitkalkade byggnaden topprustas men också att få se glimtar från Ludvikabygden.
- Sommartorpet kan bli lysande marknadsföring för Ludvikabygden om korten sköts rätt.

Maria Pettersson och övriga politiker i kommunen diskuterar, i pågående organisationsöversyn, att redan i år tillsätta en informations- kommunikationschef.

Varumärket Ludvika

- Vi måste bli bättre att ”sälja” kommunen. Att vi faktiskt har världsledande ABB inom krafttekniska området och mycket mera.
Hon döljer inte besvikelsen över att första-spadtaget för världsunika provhallen, som är under uppförande vid ABB-Ludvika, blev en lokalnyhet utan respons från riksmedia eller -tv.
Att för en liten kommun som Ludvika inte synas när framgångar uppnås är allvarligt:
- Varumärket Ludvika måste synas mera för att man ska veta, där besluten tas, att vi finns.
Kommunledningen tycker det är allvarligt om omvärlden inte känner till att bygdens mest framträdande industrier ABB i Ludvika och Spendrups bryggeri i Grängesberg håller på att expandera och att detta kräver samhällsinvesteringar i bättre vägar och järnvägstransporter.

Kan ge genombrott

När det gäller besöksnäringar skriver ett par hundra kommuner på hemsidor och i broschyrer att man har ”vacker natur”, men det är genom typ tv-program som Sommartorpet en enskild kommun kan få ett genombrott så folk runt om i storstäderna verkligen får upp intresset att också besöka en av dessa vackra bygder. Kanske höjer tv-serien priset på torp i trakten?
- Tio veckor i SVT1 med Sommartorpet i sommar kan bli lysande marknadsföring om korten sköts rätt, säger Maria Pettersson och tänker redan i banor som att turistbyrån måste förbereda sig att kunna anvisa inspirerade tv-tittar-besökare hur de ska hitta till Björnhyttan och annat.
BOO ERICSSON
023-476 34
boo.ericsson@daladem.se

Mer läsning

Annons