Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ring då klagomålsnumret"

Annons

Kommunalråd Maria Pettersson s sade att klagomålen beträffande färdtjänstens beställningscentral har minskat till nästan inga alls.

Hon svarade så på en fråga i kommunfullmäktige från Ken Swedenborg, folkkampanjen för sjukvård, som undrade hur mycket färdtjänsten minskat efter strul med resorna? Hur mycket merkostnader har nya systemet medfört för Ludvika kommun? Vad skulle det kosta att riva upp färdtjänstavtalet?
Maria Pettersson svarade att resandet januari-juni ifjol var 18952 enkelresor och i år 12568. Nedgången förklarade hon med fler flexbussresor, som innebär halva resekostnaden, minskning av antalet beviljade bistånd och bara en mindre del på klagomål. Hon sade att vård- och omsorgsnämnden inte fått några ökade kostnader för färdtjänst, riksfärdtjänst och omsorgsresor.
Ken Swedenborg försökte förgäves pressa ur rådet en kommentar till att Leksand-Rättvik vill kliva av Dalatrafik och upphandlad beställningscentral. Han sade att han fortfarande får många signaler om att resenärer "får vänta två timmar på helger på beställd bil".
- Då tycker jag dessa ska ringa beställningscentralens klagomålsnummer, inte sitta och knorra hemma, så det blir förbättringar där också. Jag avsvär mig förmågan att kunna gå in och ändra i datasystemet för beställningstrafiken, sade Maria Pettersson.
BOO ERICSSON

Mer läsning

Annons