Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Vasaloppsgeneral Hammar inspirerade

Annons

Vasaloppsgeneralen Rolf Hammar vet minst sagt en del om vad som krävs för ett lyckat arrangemang.
När han i går delade med sig av sina erfarenheter i Lorensbergaskolans aula satt en del av Finnmarksturens arrangörer som åhörare.
- Det gäller att nå ny publik och inte de som redan är hjärntvättade, sade Rolf Hammar till åhörarna.

Under träffen i Lorensbergaskolans aula talade Grängesbergsbördige Rolf Hammar om svårigheterna att få ett arrangemang att växa, men också om utmaningen med att bibehålla lågan hos redan inblandade parter.
- När man är ny så app-låderar alla och det är lätt att få med sig folk, myndigheter och sponsorer. Men när man vill ta nya steg efter 5-10-15 år, kan det vara tuffare. Då kan det vara svårt att hitta nya eldsjälar och folk som brinner fem år till för arrangemanget, säger Hammar.

Gav råd

Hur ett arrangemang växer och hur man bibehåller intresset kring ett arrangemang vet förstås Hammar en del om vid det här laget. Och han gav åhörarna en hel del råd i går.
I stort sett handlar ett framgångsrecept om att uppmärksamma andra (funktionärer, ortsbefolkningenÉ), och att se till att själv bli uppmärksammad (t.ex marknadsföring, media).

Behandla alla lika

Rolf Hammar talade om hur man inom Vasaloppet ser till att komma ihåg och värdesätta alla funktionärer som jobbar med arrangemanget, och om hur viktigt det är att behandla alla lika, vare sig det gäller folk i styrelsen eller folk utefter spåret.
En gåva som vissa personer får, och inte andra, kan lätt skapa turbulens i organisationen. Det gäller att vara konsekvent menar han.

En turistindustri

Av vikt är också att få med sig bygden vari arrangemanget går. Det gäller att få folk, myndigheter och köpmän att se möjligheterna till en turistindustri.
- Man måste få hela bygden att förstå att alla kan tjäna på det, sade Rolf Hammar som lägger ner mycket tid på att prata med folk han stöter på.
När det gäller marknadsföring tryckte Hammar mycket på att det är viktigt att hitta de som inte redan är frälsta utövare av sporten. De frälsta är redan säkra kunder menar han.

Mediahantering

Vasaloppet har bland annat hittat nya kunder genom att rikta sig mot företag genom den så kallade Stafettvasan, eller genom insatser riktade mot kyrkan.
- Det är bättre att ni riktar er mot exempelvis präster än mot folk som redan har en cykel för 45 000 kronor, sade han.
I allt så gäller det att ha olika ”ambassadörer” som riktar sig mot olika grupper.
- Annars skrämmer man lätt bort sina kunder.
Insatser mot media för att hålla intresset uppe tryckte Hammar också på.
- Syns man inte så finns man inte.
Då är det viktigt att ha rätt person på rätt plats, och att inte förspilla sociala personer som kan bearbeta medierna på andra uppdrag förklarade Hammar.

Ideellt

Efter träffen var åhörarna nöjda. Börje Lindberg som var med om att starta Finnmarksturen sade:
- Han är klockren i det han säger, och vi har också de här intentionerna. Den stora utmaningen för oss ligger i att vår organisation enbart består av ideellt arbetande personer, medan de har ett flertal heltidsanställda.

ANDERS BJÖRKLUND

Mer läsning

Annons