Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunvor i Duvnäs fick vänta över två veckor på reparation av sin telefon

Annons

I 15 dagar fick Gunvor Lilja i Duvnäs vänta på att få sin fasta telefon lagad.
-De sa att så här får det inte vara, var svaret hon fick efter upprepade påstötningar hos telefonbolaget.

Det var den 17 juni som en lastbil rev ner telefonkabeln, en luftledning över riksväg 71.
-Samma kväll anmälde jag per telefonsvarare felet, det var en tisdag i midsommarveckan, säger Gunvor Lilja.
Ingenting hände den veckan, trots påstötningar. Gunvor pratade med telefonbolaget Phonera personligen flera gånger.
-Jag fick bara till svar att felet var anmält, de kunde inte göra mer.
Många anmälningar kom in från både Gunvor och hennes barn.
-Jag är över 70 år, tänk om jag haft ett trygghetslarm till telefonen?
Gunvor tycker Phonera har haft god tid att åtgärda felet.
-Samma luftledning revs ner förra året, en nyhårshelg. Då såg en personbil hur en lastbil framför rev med sig kabeln.
Det var 20 grader kallt den gången och felet åtgärdades på en dag.

Allvarligt kabelavbrott

På Phonera säger man att det kan ta upp till fem arbetsdagar, det beror hur stort kabelavbrottet är, då kan det ta längre tid att åtgärda.
Det är företaget Skanova ett bolag inom Teliasonera-koncernen, som sköter kablarna, .
Florens Aniol är kundtjänstchef på Phonera och efter samtal med Skanova säger hon att det i Gunvors fall rörde sig om ett större fel.
-Luftledningen var trasig och en ny behövde byggas upp. Det här händer när det är storm eller åskväder och vi fick in ovanligt många felanmälningar i samma område på samma tid. Vi fick in anmälan den 19 juni.
Phonera lovar att kompensera Gunvor på något sätt. Hur vet man inte ännu, det avgörs från fall till fall.

15 dagar

-Min dotter har varit orolig och folk har kommit och undrat varför det ständigt tutat upptaget, säger Gunvor.
När reparatören väl kom, i går vid 14-tiden, tog det honom 20 minuter att laga kabeln. Då hade Gunvor fått vara utan telefon i 15 dygn.
-Jag pratade med reparatören, jag var arg som ett bi. Han svarade att det var sista dagen han hade på sig att laga det här felet.
-Folk kan ju tro jag inte betalat räkningen.

BOEL FERM
070-315 84 76
boel.ferm@daladem.se

Mer läsning

Annons