Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Nu är det beslutat om sänkt hastighet på Västerdalsbanan”

Annons

Ibland går det med en rasande fart.
För en tid sedan meddelade Banverket att man från årsskiftet tvingas sänka högsta tillåtna hastighet på Västerdalsbanan från 100 till 80 kilometer i timmen.
Men förutsättningarna ändrades när man plötsligt fick ytterligare tio miljoner kronor för att rusta banan för att bibehålla hastigheten. Problemet var bara att Tågkompaniet var helt ovetande om det när man fastställde tidtabellen för 2009.

- Det är förstås glädjande att man lyckats få mer pengar till upprustning, men tidtabellerna gjorde vi klara den 19 september, säger Mats Gustafsson, trafikchef på Tågkompaniet.

Beklagligt

Han menar att det är beklagligt att man inte kunde få ett besked från Banverket tidigare. Att göra om tidtabellen menar han inte är helt lätt och okomplicerat. Men han framhåller att det ligger på Banverkets bord om det ska bli möjligt.
- Vi är ändå beredda att göra det och det pågår en process, sade Mats Gustafsson i slutet av förra veckan.

Tidtabellen spikad

Även Banverket har haft förhoppningar om att ändra tillbaka tidtabellen. Men i går fick de ansvariga besked om att det inte är möjligt att gå in och ändra i systemet.
Det betyder att tidtabellen för 2009 är spikad och anpassad efter en högsta tillåtna hastighet på 80 kilometer i timmen på Västerdalsbanan.
- Egentligen kan jag tycka att det är en storm i ett vattenglas då det i praktiken betyder att restiden från Malung till Borlänge blir fem minuter längre, säger Sven Eriksson på Banverket.

Bussar ersätter

Fram till och med den 14 november då arbetet med att byta bland annat slipers och räls ska vara klart är banan stängd och trafiken ersätts med bussar.
- Det blir ju faktiskt tillåtet att köra i 100 kilometer i timmen efter upprustningen, vilket betyder att man får lättare att hålla tidtabellen, tillägger Sven Eriksson.

Mer läsning

Annons