Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tävlingen på gräs från punkt A till B på snabbast möjliga tid

Annons

I helgen finns det förare som tar fram snöskotrarna igen. Nej, det är inte snö som gäller som underlag, det är gräs när Dala-Järna SSK ordnar Dala-Cup i helgen. 15-års jubileum för Dala-Cupen. Från punkt A till B på snabbast möjliga tid
I år är det 15 år sedan tävlingen Dala-Cupen genomfördes första gången.

- Det var 1993 första året och vi hade runt 50 startande ekipage, vi var bland de första i Sverige, säger Lars-Åke Larsson, ordförande för Dala-Järna SSK, snöskoterklubb.
Han har sparat vartenda program från den tiden. Lars-Åke berättar att idén att köra dragracing med snöskoter på gräs kommer ursprungligen från USA.
Dala-Järna SSK är den enda klubben i landet som lyckats hålla liv i sporten och genomföra tävlingar i alla år.
- Det kommer deltagare från Sverige, Norge och Finland i år. Ett gäng kommer ända från Kirkenäs, de kör 170 mil för att komma hit.
Lars-Åke tror att tävlingen har blivit omtyckt för att den pågår tre dagar i rad.
- Man kan tävla bara en dag men för att ha en chans att ta hem cupen måste man köra alla tre dagar, bästa poäng räknas ihop.

Skruva skoter

En av Dala-Järnas bästa åkare heter Daniel Sixtensson som blivit svensk mästare på snö två gånger och vunnit Dala-Cupen ett flertal gånger. Enligt Lars-Åke är han också en mästare på att meka och skruva med sitt fordon.
- Det är mycket skruvande för att skotrarna ska gå så bra som möjligt på underlaget.
Cirka fem åkare från den lokala klubben är anmälda i år av totalt hittills 60 ekipage.
- Det är väldigt bra, så mycket har vi inte haft de senaste åren, ett 40-tal har det varit då.

Skadegörelse

Det var nära att det inte blivit några tävlingar, några ungdomar har kört runt inne på området med mopeder och bilar.
- De har slirat runt och fördärvat gräset. Det såg hemskt illa ut.
Lars-Åke säger att det är klubben som får står för matjord och klippning, allt genom frivilligt arbete av ett fåtal inom klubben.
- Det är synd att andra ska fördärva när vår klubb lägger ner så mycket jobb på banan. Man kör på gräs med samma maskiner som på snö. Det finns klasser för standardmaskiner, för trimmade och en klass där allt är tillåtet.
- Allt utan dynamit! En del har både turbo och släpper på gas som gör att det går mycket fortare, sluthastigheten blir strax under 200 kilometer i timmen. Man kör från punkt A till B på snabbast möjliga tid, lite över fyra sekunder kör de bästa på.

Gör ni något speciellt i samband med 15-års jubileet?
- Nej, vi kör tävlingen rakt av. Vi har haft show förut men det kostar för mycket. Däremot har det felaktigt annonserats i lokalbladet att vi kommer att ha big-jump show, det stämmer inte.

Går tävlingen ihop ekonomiskt?
- Det går hyfsat bra. Vi får in pengar på inträde och genom att sälja korv och hamburgare. Några sponsorer har vi också.

Vilket år har varit bäst?
- Mellan 1992 till 2000, då hade vi närmare 70 till 80 tävlande varje år.

Är det här en publik-sport?
- Både och. Vi har svårt för att dra publik men vi brukar ha mellan 400 till 600 betalande sammanlagt under helgen. Det vore kul om det kom fler.

BOEL FERM

Mer läsning

Annons