Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sacrédeus skriver riksdagsmotion - vill även rusta upp tvärbanan

/
  • Orsas tågstation förfaller och banområdet har sett sina fornstora dagar. O:et på Orsa hänger på sniskan. Men nu vill Lennart Sacredeus att Inlandsbanan rustas och bland annat tvärbanan från Orsa mot Furudal. FOTO: BENGT OLDHAMMER

Annons

Lennart Sacredeus, kd, vill satsa på Inlandsbanan. Han har skrivit en riksdagsmotion om detta och nämner särskilt tvärbanan Mora-Orsa-Furudal-Bollnäs.

- I dag sker endast en knapp tiondel av alla godstransporter via järnväg i Europa, medan järnvägarna i USA står för cirka fyra av tio transporter. Vägtransporterna står i Europa för nästan fem gånger mer gods än järnvägarna, trots att järnvägstransporter är avsevärt mycket miljövänligare.
Potentialen för en positiv utveckling i Sverige och Europa är således stor. Infrastruktursatsningar är angelägna för tillväxten i Dalarna, och här kan det miljövänliga tåget, och då inte minst Inlandsbanan, spela en framtida viktig roll menar Lennart Sacredeus.

Tvärbanor viktiga

- Extra viktigt är att tvärbanorna mellan kusten och inlandet också rustas upp, inte minst Mora-Orsa-Furudal-Bollnäs, för att ge alternativa rutter för godsflödet. På så sätt skapar vi ny kapacitet för att kunna öka den totala godskapaciteten i landet.
Sacrédeus följer upp tidigare initiativ av sina företrädare Ulf Björklund och Ulrik Lindgren.
I motioner framhålls bland annat följande: ”En komplett upprustad Inlandsbana i hela sin ursprungliga längd kan utgöra en stor resurs vid utvecklingen av inlandets näringsliv. Hela 80 procent av godsmängden på banan i dag går på export. Stor utvecklingspotential finns på godssidan.”

Skogsråvara och malm

- Att Inlandsbanan utvecklas, som en av många viktiga järnvägsleder i Sverige, är av stort värde ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Cirka 20 procent av Sveriges skogsråvara återfinns i de 15 kommunerna längs Inlandsbanan, framhåller Lennart Sacrédeus och fortsätter:
- I dag förädlas denna skogsråvara till möbler och hus, och kraftproduktion av skogsråvaran har också påbörjats längs med banan. Ytterligare en viktig råvara som kan transporteras på Inlandsbanan är malm. Sverige är i dag ledande inom EU i gruvbrytning och nya brott har tagits upp under senare år i kommuner längs Inlandsbanans område.
- Till detta kommer det värde Inlandsbanan har som turistattraktion i sig och för att transportera turister ut till Europas största vildmark med start i Mora upp till Gällivare, avslutar Lennart Sacrédeus.





BENGT OLDHAMMER
023-476 47 / 070-631 28 47
bengt.oldhammer@daladem.se

Mer läsning

Annons