Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samarbetet gav dem pris som årets köpmän

Annons

Årets köpman i Mora 2007 blev - två stycken. Helmers konditori och Mora kaffestuga har nämligen ett unikt samarbete.
- Helgerna delar vi på att ha öppet och när något är slut ringer vi och lånar, säger Maria Ekebris, Kaffestugan.

- Att vi sitter så här skulle inte förekomma någon annanstans, säger brodern Peter Ekebris på övre våningen i Kaffestugan dit kollegan (det är så de ser sig) från grannkondiset bredvid har kommit.
- Ja, de pratar om samarbetet i hela Sverige på träffar vi är på, konstaterar Ingalill Tjärnberg som tillsammans med Bosse Tjärnberg driver Helmers.

Ser det som sjävklart

Själva verkar de se sitt samarbete som självklart - hellre hjälpas åt än att konkurrera ut varandra. Men så har de också lärt känna varandra väl genom åren. Till och med haft någon bowlingturnering tillsammans.
Tilliten gör att de turas om att ha öppet på söndagar och storhelger. Bara under Vasaloppet har båda konditorierna öppet samtidigt på en helgdag. Det skulle kosta mer än de skulle tjäna att ha öppet jämt, tror de.

Inte slita ihäl sig

- Jag ser det också som så att ”Vad skönt, nu får jag vara ledig”. Man ska inte slita ihjäl sig, inte tänka bara pengar, pengar, pengar - om man blir halvdöd har man ingen glädje av dem ändå, säger Peter.
Varför tror ni att ni tänker och gör så här men inte andra?
- Måste det inte vara våra personligheter? frågar Ingalill retoriskt.
- Konstigt att inte fler har tagit efter, egentligen, tillägger hon senare.
Om ni inte hade samarbetat, hur hade det varit då?
- Nog hade det varit sämre, det tror jag, säger Peter.

Skiftande sortiment

- Det tror jag också, säger Ingalill.
Men att gå ännu längre och slå ihop konditorierna tror de inte på. Bättre med två olika med lite skiftande sortiment, tycker de. Båda två har utökat, trots eller tack vare samarbetet.
Över huvud taget har bageri fått en högre status, upplever konditorerna, och fikatrenden håller i sig. Andra förändringar är att allt fler frågar vad bakverken innehåller samt att matbröd har fått ett uppsving.

Allt med kaffe

- Och kaffe, allt med kaffe! säger Ingalill.
Hur vill ni utveckla företagen och ert samarbete?
- Man försöker alltid förnya sig på alla vis, säger Maria.
- Men samarbetet, det ger sig, det är ingenting vi tänker på, säger Ingalill.
JENNIE-LIE KJÖRNSBERG
0250-59 43 42
jennie-lie.kjornsberg@daladem.se

Mer läsning

Annons